کاربرد عسل در شیمی درمانی

کاربرد عسل در شیمی درمانی

در همراهی ما با این مقاله از وبلاگ رایحه با کاربرد عسل در شیمی درمانی آشنا شوید.

سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است که تقریباً 10 میلیون مرگ در سال 2022 یا تقریباً یک مورد از هر شش مرگ را شامل شده است. در سراسر جهان، سالانه نزدیک به 300000 کودک 1 تا 17 ساله به سرطان مبتلا می شوند. شرایط پزشکی نشان می دهد که شیمی درمانی برای چنین شرایطی مؤثر است. یکی از محدودیت‌ها و نقاط ضعف داروهای شیمی‌درمانی این است که آنها نه تنها روی سلول‌های بدخیم، بلکه روی سلول‌های طبیعی نیز اثر می‌گذارند، که ممکن است منجر به موکوزیت دهان (التهاب مخاط دهان پس از شیمی درمانی)، به ویژه در اطفال شود. در موارد شدید، توسعه موکوزیت می تواند مرگ و میر را تقریبا 40٪ افزایش دهد. چنین شرایط التهابی در کودکان سرطانی در مقایسه با بزرگسالان سرطانی بیشتر است. علاوه بر این، کودکان در رابطه با انطباق، پذیرش و واکنش به عوامل پیشگیرانه مختلف به دلیل سیستم ایمنی ضعیف نسبت با بزرگسالان تفاوت دارند.

عسل در دهه‌های گذشته به دلیل خاصیت التیام‌بخشی، ضدباکتری و آنتی‌اکسیدانی، توجه شاخه پزشکی را به خود جلب کرده است و به عنوان یک داروی سنتی (محصول طبیعی) قابل قبول در سطح جهانی نشان داده شده است. امروزه این ماده به طور موثر برای درمان موکوزیت ناشی از شیمی درمانی استفاده می شود. زیرا شامل 200 ماده از جمله آب و کربوهیدرات ها و سایر ویتامین ها و آنزیم ها می باشد. عسل با تحریک مونوسیت‌ها که به آزادسازی سیتوکین‌ها کمک می‌کند، بهبود بافت را افزایش می‌دهد. در این بین عسل مانوکا با اینکه در زمینه پزشکی پرکاربرد است، در این مورد نتایج منفی به همراه دارد. زیرا حاوی محتوای غیرعادی بالای متیل گلیوکسال است که یک عامل سیتوتوکسیک در نظر گرفته می شود. ثابت شده است که عسل نه تنها توانایی التیام بافت های آسیب دیده را دارد، بلکه درمانی مقرون به صرفه برای سرطان است و در مقایسه با داروهای مصنوعی عوارض جانبی کمتری دارد. عسل یا محصولات عسل می توانند موکوزیت ناشی از شیمی درمانی را از بین ببرند و بهترین درمان برای این آسیب باشند.

اثرات مصرف عسل با سرطان سینه

عسل رشد و تکثیر سرطان سینه منفی سه گانه ( ER-/PR-/HER2- ) را کاهش می دهد. عسل برای سلول‌های سرطان سینه ER+ به روش‌هایی که به فرآیندهای مرتبط با استروژن بستگی ندارد، سیتوتوکسیک است. با این حال، این ماده دارای ترکیباتی است که به طور همزمان (دارای خواص استروژنی (در نتیجه افزایش رشد و تکثیر سلول‌های سرطان سینه ER+/PR+ ) و مهار بیان آروماتاز (کاهش سنتز استروژن از آندروژن‌ها در بدن) است. گزارش شده است که عسل از استخوان محافظت می کند و از تحلیل استخوان جلوگیری می کند. این ماده برای مبتلایان به سرطان سینه ER+ مفید است، اگرچه باید در حد اعتدال مصرف شود و باید از مصرف مکمل‌های ریز مغذی عسل اجتناب کرد، تا حدی به این دلیل که بعید است تعادل سودمند استروژن/ضد استروژن موجود در خود عسل را فراهم کنند.

عسل در حد اعتدال توصیه می شود

عسل دارای اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد جهش زا، ضد میکروبی، ضد آتروژنیک و ضد ترومبوتیک و همچنین خواص ترمیم زخم است و عمدتاً از قندهای لوولوز، دکستروز و مالتوز با کسر کوچکی از ساکارز تشکیل شده است، در حالی که شکر سفره از ساکارز تشکیل شده است. همچنین حاوی کریزین، گالانژین، پینوبانکسین، پینو استروبین، پینوسمبرین، آکاستین، کافئیک اسید، فنیل استرهای کافئیک اسید و همچنین مقداری آپیژنین، اسید فرولیک، کامفرول، لوتئولین و کوئرستین است که همگی دارای فعالیت ضد سرطانی شناخته شده یا مشکوک هستند. علاوه بر محتوای فلاونوئید مفید، عسل نسبت به قند کندتر جذب جریان خون می‌شود (که باعث می‌شود کمتر باعث تحریک بیش از حد تولید انسولین شود) و باعث کاهش سطح گلوکز و تری گلیسیرید خون نسبت به مصرف قند می‌شود. که ممکن است به این معنی باشد که استفاده از عسل به عنوان یک شیرین کننده به جای شکر می تواند برای سلامت کلی مفید باشد. با این وجود، عسل باید در حد اعتدال مصرف شود.

حساب کابری