کنه های واروآ یا دشمن زنبورها

کنه های واروآ یا دشمن زنبورها

کنه های واروآ به عنوان یک معضل اساسی برای زنبورداران به شمار می روند و احتمال ایجاد خرابی از سوی این کنه ها بسیار است. برای سرکوب کنه های واروآ و محافظت از زنبور ها در برابر آن ها به وسیله زنبور داران نیاز است که هر زنبورداری اطلاعات کوتاه و مفیدی درباره این کنه داشته باشد. می دانیم که با شناختن دشمن می توانیم آن را شکست دهیم. کنه های واروآ مدت زیادی به یک کابوس برای زنبورداران استرالیایی تبدیل شده بودند. کنه واروآ یک انگل کوچک است که به زنبورها حمله می کند و در نهایت کندوی آن ها را از بین می برد. زنبورداران ممکن است با نداشتن دانش مورد نیاز درباره این کنه ها با تلفات زیادی مواجه شوند.

کنه واروآ

کنه های واروآ انگل های خارجی هستند که از زنبورهای عسل تغذیه می کنند. آن ها از زنبورها تغذیه می کنند، در نهایت آن ها را ضعیف می کنند و به آن ها آسیب می رسانند و در نتیجه عمر زنبورها را کوتاه می کنند. کنه ها همچنین از لارو(نوزاد) زنبور عسل تغذیه می کنند. این می تواند منجر به تغییر شکل زنبورهای بالغ شود که بال یا پاهای خود را از دست داده اند. اگر وجود این کنه ها را به خوبی مدیریت نکنید به کلی باعث از بین رفتن کندو خواهند شد. کنه واروآ به عنوان کنه زنبورعسل نیز شناخته می شود.

کنترل کنه های واروآ

نظارت هفتگی کنه‌ها را از اوایل بهار تا پاییز با شمارش کنه‌های افتاده روی تخته تله‌گیری پیشنهاد می کنند. با افزایش تعداد کنه ها، شمارش باید روزانه انجام شود و زمانی که کندو به 50 کنه در اینچ یا بیشتر رسید، درمان ضروری است. پیشنهادات فراوانی برای کنترل کنه ها وجود دارد که شما با توجه به شرایط کندو باید بهترین آن ها را انتخاب کنید. می توانید در این راستا بیشتر از روش های طبیعی استفاده کنید، البته که روش های شیمیایی نیز موثر هستند.

1.غبار پاشی با پودر قند یکی ازروش های طبیعی است که در آن پودر قند باید بر روی بدن زنبورعسل ها بنشیند ولی ایده کاملا درستی نیست و می توانید به جای آن از تیمول استفاده کنید.

2.از آنجا که تیمول مشتق آویشن است؛ می توانید از یک حصار که دارای آویشن در ساختار خود است، در اطراف کندوها استفاده کنید. آویشن در تابستان شکوفا می شود و زنبورعسل ها علاقه زیادی به شکوفه آویشن دارند.

3. مدیریت تلفیقی آفات(IPM)  روشی برای کنترل آفات زنبور عسل با حداقل استفاده از مواد شیمیایی است.

4.ابزارهای مخصوصی برای شناسایی کنه ها وجود دارند که می توانید آن ها را از مکان های مربوطه خریداری کنید و با استفاده از آن کنه ها را شناسایی کنید و آن ها را استفاده از سرما از بین ببرید. با تکرار این روند می توانید کندو ها را از کنه پاکسازی کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر حتماً با یک کارشناس مشورت کنید.

5. از نوارهای کنه که با اسید فرمیک ساخته می شوند استفاده کنید. اسید فرمیک به طور طبیعی در کندو یافت می شود و این ماده در نیش حشرات نیز وجود دارد. ثابت شده است که اسید فرمیک برای کنترل کنه ها موثر است. البته مدت استفاده از این ماده باید 5 روز طول بکشد و نباید از آن در دمای بالای 85 درجه سانتی گراد استفاده کرد.

کنه های واروآ یا دشمن زنبورها

6. گام بعدی در درمان زنبورها، تبخیر اسید اگزالیک است. اسید اگزالیک یک ترکیب آلی در سبزی های برگ دار است. اسید اگزالیک مورد نیاز خود را حتماً از یک مکان معتبر خریداری کنید. 2/1 قاشق چایخوری از کریستال های اسید اگزالیک را اندازه بگیرید و داخل بخارساز بیندازید، آن به باتری ماشین وصل کنید و کرونومتر خود را تنظیم کنید تا ببینید چقدر طول می کشد تا از دستگاه پراکنده شود. این زمان را به یاد داشته باشید. فراموش نکنید که روزنه ها را با حوله یا دستمال بپوشانید. برای استفاده از این روش لازم است که حتماً بایک کارشناس صحبت کنید.

منبع: waxingkara.com

حساب کابری