گرده افشانی چیست؟

گرده افشانی چیست؟

گرده افشانی چیست؟

گرده افشانی زمانی است که گرده از ساختارهای نر گل ها به ساختار ماده همان گونه های گیاهی منتقل می شود. حرکت گرده (مشابه اسپرم) به سمت قسمت ماده گل باعث لقاح تخم های گل می شود. یک گل بارور شده باعث ایجاد دانه ها و میوه های اطراف آن می شود و می تواند نسل جدیدی از گیاهان را رشد دهد.

چگونه می توان گل را گرده افشانی کرد؟

گرده افشانی به روش های مختلفی رخ می دهد. برخی گیاهان خود گرده افشانی می کنند. برخی دیگر برای حرکت گرده به باد یا آب تکیه می کنند. گروه دیگری از گیاهان به گرده افشان ها نیاز دارند.

گرده افشان چیست؟

گرده افشان ها شامل انواع مختلفی از حشرات، پرندگان، پستانداران و حتی برخی خزندگان هستند. زنبورها، زنبورهای عسل، مورچه ها، مگس ها؛ پروانه ها و سوسکهای گل، چند مثال از گرده افشان های از نوع حشره هستند.

مهره داران، عمدتا خفاش ها و پرندگان، برخی میمون ها، جوندگان و برخی مارمولک ها نیز گیاهان خاصی را گرده افشانی می کنند.

چرا گرده افشان ها گرده افشانی می کنند؟

یک تصور غلط وجود دارد که گرده افشان ها گرده افشانی می کنند تا بتوانند به ما در رشد مواد غذایی کمک کنند. این درست نیست. هم گرده افشان ها و هم گیاهان یک سیستم سودمند برای یکدیگر ایجاد می کنند.

گرده افشانی باعث تولید دانه می شود و برای تولید مثل بسیاری از گیاهان ضروری است. در حین اینکه، گرده افشان ها از گل ها بازدید می کنند، شهد گل و گرده ها را دریافت می کنند. شهد قند، برای گرده افشان ها کربوهیدرات ها را فراهم می کند در حالی که گرده ها حاوی پروتئین ها، چربی ها، ویتامین ها، مواد معدنی و مواد شیمیایی لازم می باشند.

چرا گرده افشان ها مهم هستند؟

بعضی از گونه های گیاهان مانند گندم به هیچ وجه به گرده افشان احتیاج ندارند. گیاهان دیگر نیز لزوماً به گرده افشان ها احتیاج ندارند، اما آهسته تر تولید مثل می کنند و میوه های کمتری نیز در اطراف خود تولید می کنند. اما گروه سومی از گیاهان وجود دارند که بدون گرده افشانی قادر به تولید مثل و تولید میوه نیستند.

در واقع، گرده افشان ها مسئول تقریباً 3 چهارم محصولات عمده غذایی ما هستند. در خارج از سیستم کشاورزی ما، تقریباً 80-95٪ از گونه های گیاهی موجود در زیستگاه های طبیعی به گرده افشانی با حیوانات احتیاج دارند.

وضعیت گرده افشان ها چگونه است و چگونه می توانیم به آنها کمک کنیم؟

رابطه میان گیاه و گرده افشان رابطه بسیار باستانی و متقابل است. گیاهان برای تولید مثل از گرده افشان ها بهره می گیرند و گرده افشان ها از گیاهان برای تغذیه بهره می گیرند.

این رابطه متعادل اگر به صورت منفی تحت تأثیر قرار گیرد، می تواند به هر دو جمعیت آسیب برساند. کمبود زمین علوفه ای به دلیل افزایش سطح زیرکشت، زراعت و توسعه شهرها از کمیت و کیفیت گل می کاهد و این به نوبه خود بر حیواناتی که از شهد تغذیه می کنند تأثیر می گذارد.

استفاده از مواد شیمیایی مانند سموم دفع آفات نیز می توانند بر سلامت گرده افشان تأثیر بگذارد. امروزه متاسفانه بسیاری از این مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند.

برای کمک به گرده افشان ها چند کار وجود دارد که می توانیم انجام دهیم:

  • گرده افشان هایی که در منطقه شما یافت می شوند را شناسایی کنید
  • گیاهان محلی-بومی و محلی که هم شهد و هم گرده ارائه می کنند را تولید کنید
  • آب تمیز را در دسترس گرده افشان ها نگه دارید
  • استفاده از علف کش ها و سموم دفع آفات را کاهش دهید
  • مدل و فرهنگ کشاورزی خود را تغییر دهید
  • محصولات ارگانیک با دوام پایدار مصرف کنید

منبع: beeseasonal

حساب کابری