۸ فایده عسل طبیعی و خام برای سلامتی

۸ فایده عسل طبیعی و خام برای سلامتی

عسل خام در طول تاریخ به عنوان یک ماده دارویی استفاده شده است و دارای مزایای مفید و مصارف پزشکی متنوعی است. حتی در برخی بیمارستان ها به عنوان مرهم برای درمان زخم ها استفاده می شود. بسیاری از این فواید مخصوص عسل طبیعی و خام یا غیر پاستوریزه است. بیشتر عسل هایی که از فروشگاه های مواد غذایی خریداری می کنید، پاستوریزه است. حرارت بالا مخمرها را ناخواسته از بین می برد، البته می تواند رنگ و بافت عسل را بهبود بخشد، هرگونه تبلور را از بین می برد و عمر مفید عسل را افزایش می دهد. با این حال، بسیاری از مواد مغذی مفید نیز در این فرآیند از بین می روند. اگر می خواهید طعم عسل طبیعی را بچشید و از مزایای آن بهره ببرید؛ عسل مصرفی خود را از تولید کننده های معتبر عسل ارگانیک خریداری کنید. در ادامه به بیان این ۸ فایده عسل طبیعی می پردازیم.

۱. منبع خوبی از آنتی اکسیدان است

عسل خام حاوی مجموعه ای از مواد شیمیایی گیاهی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. برخی از انواع  گوناگون عسل ها به اندازه میوه ها و سبزیجات آنتی اکسیدان دارند. آنتی اکسیدان ها به محافظت از بدن در برابر آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کنند. رادیکال های آزاد به روند پیری کمک می کنند و همچنین ممکن است در ایجاد بیماری های مزمن مانند: سرطان و بیماری های قلبی نقش داشته باشند. تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در عسل خام به نام پلی فنول ها دارای اثرات ضد التهابی هستند که می تواند در محافظت در برابر تعدادی از شرایط مرتبط با استرس اکسیداتیو مفید باشد. عسل خام و طبیعی همچنین می تواند حاوی گرده زنبور باشد که ممکن است فواید بیشتری داشته باشد. مطالعات و بررسی ها نشان داده است که عسل خام دارای اثرات محافظتی بالقوه ای برای سیستم تنفسی، گوارشی، قلبی عروقی و عصبی است و حتی در درمان سرطان  نیز کاربرد دارد.

۲.ارزش غذایی عسل طبیعی و خام

ارزش غذایی عسل خام بر اساس منشأ تولید آن و سایر عوامل متفاوت است. البته به طور کلی، یک قاشق غذاخوری یا 21 گرم عسل خام حاوی 64 کالری و 17 گرم شکر است. عسل خام همچنین حاوی مقادیر کمتری از ریزمغذی‌هایی ( ویتامین‌ها و مواد معدنی) مانند: کلسیم، منیزیم، منگنز، نیاسین، اسید پانتوتنیک، فسفر، پتاسیم، ریبوفلاوین و فلز روی است. علاوه بر این عسل طبیعی منبع اسیدهای آمینه، آنزیم ها و سایر ترکیبات مفید دیگر است.

3. خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی

 تحقیقات نشان داده است که بره موم موجود در عسل خام دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است. پتانسیل درمان های داخلی و موضعی با استفاده از عسل خام قابل توجه است. اثربخشی عسل به عنوان یک ضد باکتری یا ضد قارچ بسته به نوع عسل متفاوت است. اما برخی از انواع آن برای استفاده های درمانی خاص مانند عفونت ها مورد مطالعه قرار می گیرد.

4. زخم ها را التیام می بخشد

بررسی ها نشان داده اند که عسل دارای خواص ضد میکروبی است. عسل، بره موم و ژل رویال ممکن است مزایای سلامتی بالقوه ای برای مهار میکروبی و بهبود زخم داشته باشند.

به خاطر داشته باشید که عسل مورد استفاده در محیط های تحقیقاتی پزشکی درجه یک است؛ این به این معنی است که استریل و کاملاً ارگانیک و بهداشتی است. درمان بریدگی با عسلی که از فروشگاه خریداری می کنید، به هیچ وجه ایده خوبی نیست. همیشه قبل از استفاده از عسل برای اهداف پزشکی با پزشک خود صحبت کنید.

5. منبع فیتونوترینت

فیتونوترینت ها ترکیباتی هستند که در گیاهان یافت می شوند و به محافظت از گیاه در برابر آسیب ها کمک می کنند. به عنوان مثال: برخی از حشرات را دور نگه می دارند یا گیاه را در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کنند. مواد مغذی گیاهی موجود در عسل به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و همچنین قدرت ضد باکتریایی و ضد قارچی آن منبع بسیار مفیدی هستند. همچنین تصور می‌شود که عسل خام فواید تقویت‌ کننده سیستم ایمنی و ضد سرطانی زیادی دارد. فرآوری سنگین در عسل معمولی می تواند این مواد مغذی ارزشمند را از بین ببرد.

6. کمک به مشکلات گوارشی

گاهی اوقات از عسل برای درمان مشکلات گوارشی مانند اسهال استفاده می شود، اگرچه تحقیقات نشان می دهد که تاثیر آن محدود است. اگرچه ممکن است به عنوان یک درمان برای باکتری هلیکوباکتر پیلو(H. pylori)  که یکی از علل شایع زخم معده است، باشد. همچنین حاوی پری بیوتیک‌های مفید است؛ به این معنی که باکتری‌های مفیدی را که در روده‌ها زندگی می‌کنند تغذیه می‌کند، که نه تنها برای هضم، بلکه برای سلامت کلی دستگاه گوارش بسیار مهم هستند.

7. تسکین گلو درد و سرفه

عسل یک داروی قدیمی برای گلودرد است که درد را تسکین می دهد و می تواند به سرفه کمک کند. وقتی علائم سرماخوردگی در بدن شما شروع شد، آن را به چای داغ با لیمو اضافه کنید.

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است ولی برخی از بررسی ها نشان داده اند که عسل می تواند نسبت به سایر روش های مراقبت برای بهبود عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی برتری داشته باشد. همچنین خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی برای کمک به گلودرد موثر است.

انواع بسته بندی عسل طبیعی

8.فواید عسل برای مغز

پلی فنول های موجود در عسل ممکن است قادر به مقابله با التهاب درهیپوکامپ، بخشی از مغز که در حافظه نقش دارد، شود. اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می تواند برای بسیاری از قسمت های بدن از جمله سلامت مغز مفید باشد.

یک خطر کوچک

عسل خام علاوه بر پری بیوتیک ها و مواد مغذی مفید، می تواند حامل باکتری های مضری مانند: کلستریدیوم بوتولینوم نیز باشد. این به ویژه برای نوزادان خطرناک است. توصیه می شود که هرگز نباید به نوزاد کمتر از یک سال عسل داده شود.

علائم مسمومیت بوتولیسم در نوزادان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

یبوست

تنفس آهسته

افتادگی پلک ها

عدم وجود دهان

از دست دادن کنترل سر

فلجی پایین تنه

تغذیه ضعیف

بی حالی

گریه ضعیف

در بزرگسالان، علائم می تواند شامل یک دوره کوتاه اولیه اسهال و استفراغ و به دنبال آن یبوست و علائم شدیدتر مانند تاری دید و ضعف عضلانی باشد. اگر هر یک از این علائم را بعد از خوردن عسل خام تجربه کردید با پزشک صحبت کنید. همچنین اگر به عسل یا گرده زنبور عسل حساسیت دارید، باید از عسل اجتناب کنید.

نحوه نگهداری از عسل

عسل خیلی راحت غیر قابل خوردن نمی شود اما در شرایط خاصی ممکن است آلوده شود. عسل را در یک ظرف در بسته و دور از نور و دمای شدید نگهداری کنید. بعد از مدتی ممکن است عسل شما شروع به کریستالی شدن کند که این موضوع کاملا بی خطر است اما می تواند دانه دانه و شیرین به نظر برسد. می‌توانید آن را کمی گرم کنید تا کریستال‌ها ذوب شوند، اما بدانید که دمای بالاتر می‌تواند باعث پخته شدن عسل شود و خواص آن را از بین ببرد و باعث تیره شدن رنگ آن شود. اگر رنگ عسل شما به شدت تغییر کرده است یا بو می دهد، آن را بیرون بیندازید.

منبع: www.healthline.com

حساب کابری