تاثیر مثبت مصرف عسل طبیعی بر کم خونی

کم خونی و عسل طبیعی

کمبود عناصر موجود در خون به‌ویژه ویتامین‌های ب و آهن موجب کم‌خونی می‌شود. عوارض کم‌خونی با کاهش آرامش انسان بروز می‌کند. این حالت به علت کاهش عناصر لازم خون از‌ جمله ویتامین‌های ب و آهن نیست بلکه با تحریک دستگاه عصبی نیاز بدن به فاکتورهای ب و آهن بیشتر و کمبود مواد  در یک یا چند عضو احساس می‌شود.

باید توجه داشت هر عضو بدن علاوه بر رگ‌های خونی، رگ‌های عصبی نیز دارد. رگ‌های عصبی به مغز متصلند که هنگام کمبود مواد غذایی یا بروز مشکل در یک عضو، مشکل را به مغز گزارش می‌دهند و انسان در آن عضو درد را احساس می‌کند.

از جمله علائم کم‌خونی عصبی عبارت است ‌از وجود درد در قفسه سینه، بی‌حسی دست‌ و پاها، تنگی نفس، احساس گرفتگی بین دو کتف، تپش قلب و زود خسته شدن در کار. این علائم با مصرف برنج و بخار آن، غذاهای چرب، قرار ‌گرفتن در محیط ناخوشایند و آشفتگی در آرامش (مانند بیدار ‌شدن ناگهانی) تشدید می‌شود.
نوعی کم‌خونی که فقط با آزمایش خون تشخیص‌ داده می‌شود کم‌خونی با علت مادرزادی است. همچنین زندگی و تغذیه نامناسب در بزرگسالی یا دوره جنینی نیز سبب بروز کم‌خونی می‌شود. در این ‌حالت با کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی خاصی در خون به مجموعه دستگاه عصبی آسیب می‌رسد. این‌گونه آسیب‌ها باعث کم‌خونی عصبی یا کلی می‌شود.

کم‌خونی عصبی در شرایط خاصی تشخیص‌ داده می‌شود. حتی امکان دارد آزمایش CBC نیز این نوع کم‌خونی را نشان ‌ندهد. بروز خستگی زود‌هنگام در آزمایش ورزش نشانه واضحی بر کم‌خونی عصبی است. افراد مبتلا به کم‌خونی عصبی  علاوه ‌بر مصرف داروها و مواد برطرف‌کننده کم‌خونی باید از روان خود نیز مراقبت ‌کنند. این افراد باید از حضور در جمع ناخوشایند و گوش ‌دادن به صداهای بر‌هم‌زننده آرامش بپرهیزند.
کم‌خونی‌ها عوارض یکسانی دارند. علائم کم‌خونی عصبی  به‌آرامی در فرد ظاهر می‌شود و به مرور زمان این عوارض شدیدتر می‌شود. در این افراد خوردن آرام‌آرام عسل طبیعی و عرق بهار نارنج عوارض را بسیار کم یا کاملاً برطرف می‌کند. هنگام تنگی نفس و بی‌حسی مجاری تنفسی، استشمام بوی الکل طبیعی یا آغشته‌ کردن بینی به الکل با پنبه، مجاری تنفسی را باز می‌کند. پس‌ از این کار ‌باید عمل دم و بازدم چند‌ بار در کیسه‌ای تکرار ‌شود تا تأثیر بوی الکل بیشتر شود. الکل باعث خنک‌ شدن مجاری تنفسی و حرکت خون به آن منطقه و در‌ نتیجه برطرف ‌شدن کم‌خونی آن اعضا می‌شود. برای معالجه دائم باید این افراد به نکات زیر توجه ‌کنند:

– از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های صنعتی و گازدار  پرهیز ‌کنند.
– مصرف چربی‌ها را تا حد امکان کاهش دهند.
– مصرف برنج را تا حد امکان کم ‌کنند و به ‌دلیل اثر منفی بخار برنج بر این افراد، در پخت و یا کمک به پخت آن شرکت نکنند.

برای  این افراد فراهم نمودن چهار عنصر زیر الزامی است:
1. آب‌و‌هوای مناسب و اشعه خورشید
2. لبنیات و پروتئین
3. میوه‌ها و سبزیجات
4. عسل و فرآورده‌های زنبور عسل

کاهش یا مصرف‌ نکردن چای در طول روز، در نوشیدن آب بیشتر به این افراد کمک می‌کند. قرار‌ دادن روزانه ده تا پانزده دقیقه مهره‌های کمر، دست و  پا در برابر نور خورشید ویتامین د مورد نیاز بدن را تأمین ‌خواهد ‌کرد. مصرف روزانه لبنیات مناسب بخصوص ماست، پنیر و کشک الزامی ‌است. بیماران کم‌خونی که با مصرف شیر دچار حالت تهوع می‌شوند باید از شیر کم‌چرب استفاده‌کنند یا مصرف شیر را متوقف نمایند. حداقل دو روز یک‌بار عصاره گوشت، بخصوص ماهیچه گوسفندی و یا ماهی دریایی مصرف ‌کنند. همچنین برای این افراد مصرف میوه‌، آب‌میوه‌ و سبزیجات تازه مانند کرفس و کاهو  لازم است.

مصرف عسل طبیعی همراه با فرآورده‌های دیگر مثل گرده گل (در ‌صورت حساسیت ‌نداشتن به گرده گل) و در صورت حساسیت ‌داشتن، مصرف عسل طبیعی هر روز صبح و شب در حالت ناشتا یک قاشق، بسیار مفید است.

کمک به کاهش وزن با عسل طبیعی

افزایش وزن یا چاقی علت‌های زیادی دارند، از ‌جمله کم‌کاری غده تیروئید، عوامل ارثی، عادت غذایی ثابت در یک جامعه و… . در ‌هر ‌حال بیشتر چاقی‌ها در ‌اثر نگاه نادرست به خوراک مصرفی انسان به ‌وجود می‌آید.

یکی از راه‌های کاهش وزن مصرف فرآورده‌های زنبور عسل است. در این روش که یک دوره ده روزه است، چهار تا چهارده کیلو کاهش وزن مشاهده شده است. بدین ترتیب که ده روز صبحانه، نهار‌ و ‌شام دو قاشق غذاخوری عسل طبیعی مصرف می‌شود. بین صبحانه تا ناهار و نهار تا شام یک قاشق غذاخوری گرده گل همراه یک لیوان آب مصرف می‌شود.

در این رژیم به نکات زیر توجه کنید:
– برای جلوگیری از سردرد نیم ساعت پس از مصرف عسل طبیعی دو تا سه لیوان آب بنوشید.
– می‌توانید شیر، آب‌میوه‌های تازه، عصاره گوشت و آب سبزیجات صاف‌شده (کرفس، خیار) را هم به رژیم غذایی خود اضافه ‌کنید.
– در ‌صورت احساس گرسنگی اجازه افزایش پنج قاشق عسل به غذای خود را دارید ولی از مصرف چربی‌ها و نشاسته‌ها بپرهیزید.

پس از دوره ده روزه‌، به مدت بیست روز از رژیم غذایی زیر پیروی کنید:
– صبح، ظهر و شب نیم ساعت قبل از غذا یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی مصرف‌ کنید. غذاهای کم‌نشاسته و کم‌چرب بخورید و قبل‌ از مصرف غذای اصلی برای پیش‌غذا ساقه ‌کرفس و کاهو یا سالاد ساده استفاده‌ کنید.
– بین صبح تا ظهر یک قاشق غذاخوری گرده گل همراه یک لیوان آب مصرف شود. پس‌از اتمام این دوره، دوره‌ای سی روزه  شامل مصرف عسل طبیعی (همانند شیوه بیست روزه) ادامه یابد.
کاهش وزن در این دوره‌ها به‌تدریج حاصل می‌شود. این رژیم باعث کوچک ‌شدن حجم معده و همچنین تنظیم بهتر دستگاه گوارش بدن و استراحت آن می‌شود. در این روش پس از ده روز اول رژیم، معده با حجم کمتری از غذا سیر می‌شود. بدین ترتیب که از مغز به معده فرمان سیری می‌رسد و فرد دیگر به خوردن غذای بیشتر تمایل ندارد. با توجه به تفاوت‌های فردی این برنامه را تا رسیدن به وزن مطلوب ادامه دهید.

عسل طبیعی و دیابت، آیا سازگارند؟!

عسل طبیعی و دیابت
آیا سازگارند؟!

رژیم غذایی دیابتی ها به شدت از لحاظ مصرف شکر و مواد معدنی کنترل می شود. این سوال که “آیا عسل برای بیماران دیابتی مجاز است” یک سوال مکرر در مورد مزایای عسل است.

دیابت کمکاری لوزالمعده است به طوری که انسولین به اندازه کافی تولید نمی شود یا به درستی مصرف نمی شود. این اساسا اختلال متابولیسم است که عمدتا از کربوهیدرات است. قندها و نشاسته مصرفی نمیتوانند مستقر شوند و از این طریق در ادرار حذف میشوند.

علائم دیابت شامل ادرار مکرر، تشنگی شدید و یا گرسنگی، کاهش وزن، خستگی، بی حسی و عفونت است. 2 نوع دیابت وجود دارد. در دیابت نوع 1، بدن انسولین تولید نمی کند، در حالی که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یا انسولین کافی تولید نمی کنند و یا سلول های آنها مقاومت به انسولین دارند و به همین دلیل اضافه وزن پیدا می کنند، زیرا سطح بالای انسولین، قادر به تبدیل گلوکز به سلول های عضلانی نیست و به جای آن گلوکز را به چربی و کلسترول تبدیل می کند. نه تنها چاقی، بلکه در اغلب موارد بیماری های قلبی، گردش خون ضعیف در پاها و بیماری های چشم از نتایج آن است. در حالی که دیابت نوع 1 با تزریق انسولینی که به گلوکز وارد سلول های بدن می شود و کنترل قند خون را حفظ می کند درمان می شود، برای دیابت نوع 2 معمولا از داروهای کاهش دهنده گلوکز استفاده می کند. اکثر بیماران دیابتی نوع 2 هستند و معمولا در سنین بالاتر از 40 سالگی هستند.

 

اجازه مصرف عسل برای 99 درصد از دیابتی ها از سوی پزشک صادر می شود. با کنترل مناسب، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت و پیش دیابت (افرادی که سطح قند خونشان بالاتر از افراد معمولی است اما  به عنوان دیابتی در نظر گرفته نمی شوند) هنوز هم می توانند از طعم لذیذ عسل طبیعی لذت ببرند. قبل از اینکه عسل ارگانیک را به برنامه ریزی تغذیه خود اضافه کنید، توجه کنید که چه مقدار مایعات شیرین را می توان روزانه مصرف کرد. هر دیابت نوعی متفاوت است و باید یاد بگیرد که عکس العمل بدن شما به غذاهای مختلف حاوی کربوهیدرات چیست.در نظر داشته باشید که مقدار کل نشاسته یا کربوهیدرات ها در یک غذا بسیار مهم است، نه میزان شکر.

عسل یک غذای دارای کربوهیدرات درست مثل برنج و سیب زمینی است؛ بنابراین فقط در نظر داشته باشید که 1 قاشق غذاخوری عسل طبیعی حدود 17 گرم کربوهیدرات دارد و با توجه به کل مصرف روزانه کربوهیدرات ها، دیابتی ها می توانند آن را مصرف کنند درست مثل هر شیرین کننده یا کربوهیدرات دیگر.

هنگام خرید عسل تجاری برای بیماران دیابتی، مطمئن شوید که خالص است، اگر دارای گلوکز، نشاسته، قند نیشکر  است، بهتر است در یک رژیم غذایی دیابتی از آن اجتناب شود.

عسل ارگانیک به مقادیر پایین انسولین نسبت به شکر معمولی سفید نیاز دارد و سطح قند خون را به سرعت به عنوان قند جدول افزایش نمیدهد، به این معنی که شاخص گلیسمی عسل طبیعی پایین تر از قند است. گرچه عسل حاوی مقدار قابل توجهی از قند است،  که عمدتا شامل دو واحد ساده قند گلوکز و فروکتوز است که با نرخ های مختلف در بدن جذب می شوند.

در واقع، دکتر رون فسندن در کتاب “انقلاب عسل” بیان می کند که ” قند خون زیاد بسیار غیر قابل تحمل است، پاسخ قند خون بعد از مصرف عسل در مقایسه با پاسخ قند خون پس از مصرف ساکارز یا گلوکز مقدار بالاتری است”.

نسبت یک به یک فروکتوز و گلوکز موجود در عسل طبیعی، جذب گلوکز را به کبد تسهیل می کند، از این رو  از ورود اضافه گلوکز در جریان خون  ممانعت می شود.

عسل طبیعی تنها قندی است که دارای این توانایی ویژه است.

عسل ارگانیک دارای اثرات متابولیک ایمن است.

اغلب استفاده از فروکتوز مونوساکارید توصیه می شود که رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت را تحت تاثیر قرار می دهد زیرا به میزان قابل توجهی کمبود ویتامین D دارند. مشکل این است که فروکتوز  جذب شده از قندهای دیگر برای استفاده از انرژی مانند گلوکز استفاده نشده است، اما در کبد به عنوان تری گلیسیرید ذخیره می شود. این امر بار سنگین متابولیسم را در کبد به وجود می آورد و در نهایت منجر به مسائل مهم بهداشتی در ارتباط با چاقی و آسیب های بهداشتی بیشتر برای بیماران دیابتی می شود.

متأسفانه، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، در تلاش برای جلوگیری از استفاده از شکر در غذاها، زمانی که به برنامه ریزی رژیم غذایی خود برای مصرف “قند فروکتوز میوه”، “کیک تولد دیابتی”، “بستنی “، “آب نبات بدون شکر”، و غیره می کنند، نمی دانند که همه آنها حاوی قند شربت ذرت یا شیرین کننده های مصنوعی است که مصرف طولانی مدت آن می تواند از شکر معمولی مضرتر باشد.

 

عملکرد عسل طبیعی بر دستگاه گوارش انسان

از عسل طبیعی برای درمان بیماری‌های دستگاه گوارش می‌توان استفاده کرد. بیماری‌های گوارشی به‌ سه بخش تقسیم می‌شود:
1- بیماری‌های معده
2- بیماری‌های اثنی‌عشر
3- بیماری‌های روده

درمان نفخ، رفلکس، زخم یا عفونت هلیکوباکتر، چسبندگی و پیچش روده‌ها
دوره درمان با مصرف عسل ارگانیک کوهی (تهیه شده از شهد گل‌های خاص دارویی موجود در کوهستان) شروع می‌شود. روش مصرف عبارت ‌است ‌از:
صبح: مخلوط یک قاشق غذاخوری سر‌پر عسل و یک قاشق مرباخوری سر‌پر عسل طبیعی با پنج درصد بره‌موم.
شب: مخلوط دو قاشق غذاخوری سر‌پر عسل و یک قاشق مرباخوری سرپر عسل طبیعی با پنج درصد بره‌موم.

به نکات زیر توجه شود:
– فرآورده‌های زنبور ‌عسل با معده کاملاً خالی مصرف شود و دو ساعت قبل و نیم ساعت بعد از آن هیچ‌گونه مایعی مصرف نشود.
– شام سبک بخورید و زمان صرف آن ‌را بعد از ظهر یا اذان مغرب قرار‌ دهید (حداقل بیست روز برنامه صرف شام  بدین ‌صورت تنظیم شود).
– پس از بیست روز مصرف مخلوط عسل با بره‌موم متوقف و به مدت یک‌ماه عسل به تنهایی مصرف شود.
– بهتر است هر صبح و شب یک قاشق غذاخوری عسل مصرف شود.
– برای بهبود کامل می‌بایست دوره درمان تا شش ماه ادامه یابد و اثرات آن از هفته اول مشاهده خواهد‌شد. احتمالاً پس از حدود چهل روز دردی نخواهید داشت.

بیماری‌های اضطراری گوارشی
اسهال، یبوست و مسمومیت
در این موارد می‌توان از مخلوط عسل طبیعی گرم و خنک کوهی به همراه نوعی گرده گل کوهی (در ‌صورت حساسیت ‌نداشتن به گرده گل) به مدت دو تا ده روز برحسب شدت بیماری استفاده ‌کرد. بیمار می‌بایست 48 ساعت  فقط از عسل، گرده گل و آب  استفاده ‌کند. پس از این مدت می‌تواند عصاره گوشت و آب‌میوه‌ها را نیز مصرف نماید.

بیمار صبح، ظهر و شب مخلوط دو نوع عسل ارگانیک و از هر‌کدام یک قاشق غذاخوری سرپر بخورد و بین صبح تا ظهر و ظهر تا شب نیز یک قاشق غذاخوری گرده گل همراه با یک لیوان آب مصرف کند.
– بهتر است گرده گل دو روز اول مصرف ‌نشود.
– مصرف دو تا سه لیوان آب نیم ساعت بعد از مصرف عسل الزامی است.

با کمی توجه به روش مصرف فرآورده‌های زنبور عسل درمی‌یابیم به مدت دو تا ده روز از بهترین طعام استفاده کرده‌ایم و در این مدت به دستگاه گوارش خود استراحت ‌داده‌ایم.