معرفی خواص پزشکی عسل

در این مقاله قصد داریم در مورد خواص پزشکی عسل و ترکیبات آن صحبت کنیم.

– آنتی اکسیدان های عسل می توانند فشار خون را کاهش دهند:

فشار خون یک عامل خطر مهم برای بیماری قلبی است و عسل ممکن است به کاهش آن کمک کند.
این به این دلیل است که حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است که با فشار خون پایین ارتباط دارند.
مطالعات بر روی موش ها و انسان ها نشان داده است که با مصرف عسل کاهش قابل توجهی در فشار خون حاصل می شود.

 

عسل می تواند تری گلیسرید را کاهش دهد:

افزایش تری گلیسیرید خون یکی دیگر از عوامل خطر بیماری قلبی است.
آنها همچنین با مقاومت به انسولین، عامل اصلی دیابت نوع 2 هستند.
در مطالعات اخیر مقدار تری گلیسیرید کمتری در عسل نسبت به شکر کشف شد، که با مصرف عسل میتوانید باعث کاهش تری گلیسیرید خون شوید.

 

– آنتی اکسیدان های عسل به دیگر اثرات مفید برای سلامت قلب مرتبط هستند:

آنتی اکسیدان های عسل به شریانهای قلب شما کمک می کنند و جریان خون را به قلب شما افزایش می دهند. آنها همچنین از لخته شدن خون جلوگیری می کنند، از دیگرخواص عسل میتوان گفت که منجر به کاهش چشمگیر حملات قلبی و سکته مغزی می شود.

 

– از دیگر خواص عسل میتوان گفت که باعث بهبودی سوختگی و زخم می شود:

درمان موضعی عسل برای زخم و سوختگی از مصر باستان استفاده شده است و هنوز هم رایج است.
بررسی 26 مطالعه در مورد مراقبتهای عسل و زخم، عسل را در درمان زخم های جزئی ضخیم و زخم هایی که پس از جراحی آلوده شده اند، موثر می دانند.
عسل نیز یک درمان مؤثر برای زخم های پای دیابتی است که عوارض جدی دارد و می تواند منجر به قطع عضو شود .
یک مطالعه 43.3 درصد موفقیت را با عسل به عنوان درمان کننده زخم ها نشان داد.

در یکی دیگر از تحقیقات، عسل موضعی، 97٪ از زخم های دیابتی بیمار را درمان کرده است.
علاوه بر این، می تواند به درمان سایر بیماری های پوستی، از جمله پسوریازیس و ضایعات کمک کند.

 

 

انواع زنبور عسل

زنبور عسل (مُنج)

زنبور عسل زنبوری است که با گرد آوری شهد گل ها در کندو عسل می سازد. به زنبور عسل در زبان فارسی منگ، منج و مگس انگبین هم گفته می شود. زنبور ها به 3 نوع دسته بندی می شوند.

  • زنبور ملکه
  • زنبور نر
  • زنبور کارگر

زنبور عسل حشره ای اجتماعی است و نمی تواند به تنهایی زندگی کند و در گرده افشانی و افزایش باروری محصولات کشاورزی و میوه ها نقش بسزایی دارد. از این رو روز 20 می  را روز جهانی زنبور نامگذاری کرده اند.

 

زنبور ملکه

جنسیت ملکه، ماده و مادر بیشتر زنبور های کندو است . وظیفه ی ملکه تخم گذازی می باشد و به عنوان رهبر کندو محصوب میشود. نقش ملکه در کندو چنان مهم است که اگر کشته شود یا آنرا از کندو خارج کنند و جانشینی برای او وجود نداشته باشد بعد از 3 الی 4 ساعت تمام کار های کندو متوقف شده و بعد از مدتی زنبور ها شروع به تولید شفیره ملکه برای تولید ملکه جدید می کنند .

بعد از مدت دو هفته شفیره ها بیرون می ایند و با هم مبارزه میکنند سرانجام قوی ترین آنها دوباره رهبری کندو را به عهده می گیرد.

 

زنبور نر

زنبور های نر دارای سر و بال های بزرگ هستند و وظیفه آنها در کندو جفت گیری با ملکه است. از خصوصیات زنبور عسل این است که مصرف بالای عسل دارند و نیش ندارند. زنبور های نر توانایی جمع آوری شهد و گرده را نیز دارا نمی باشند. طول عمر این گونه از زنبور حدودا 24 روز است.

 

زنبور کارگر

زنبور های کارگر بیشتر جمعیت کندو را تشکیل میدهند و جنسیت آنها ماده است. در یک کندوی بزرگ که از حداقل 10 قاب تشکیل شده باشد حدودا 70 هزار زنبور کارگر وجود دارند. زنبور های کارگر بر خلاف بقیه موجودات با توجه به این موضوع که ماده هستند ولی توانایی بارور شدن ندارند اما در صورت عدم وجود ملکه در کندو تخم ریزی را به عهده می گیرند.

زنبور داران به این ماده ها ، ماده تخم گذار می گویند. این تخم ها به دلیل عقیم بودن زنبور کارگر به زنبور نر تبدیل می شود.

 

 

عسل خام یا طبیعی چیست؟

عسل واقعی، طبیعی ترین فرم ممکن عسل است: فرآوری نشده، پاستوریزه نشده و دارای همه خواص سالم خودش.

این اصل به طور طبیعی از زنبورهای عسل و طبیعت حاصل می شود. زنبورهای عسل شهد عسل را از گیاهان وحشی و شکوفه های مختلف جمع آوری می کنند. سپس زنبورهای عسل این شهد را به کندوهای عسل می برند و در سلولهای مومی که از قبل برای ذخیره عسل تهیه کرده بودند، ذخیره می کنند.

به محض اینکه شهد عسل در سلول های مومی شانه عسل ذخیره شد، سلول های کندو از موم عسل پوشیده می شوند. سپس زنبورهای عسل از بال های خود برای تبخیر و یا جذب آب موجود در شهد عسل استفاده می کنند.در نتیجه بعد از حدودا یک دوره دو هفته ای، شهد کم کم می رسد و به عسل طبیعی تبدیل می شود.

سپس زنبورداران محصول نهایی عسل را با استفاده از باز کردن هر سلول پر از عسل برداشت می کنند و از یک استخراج کننده دورانی برای جدا کردن موم از عسل استفاده می کنند.

پس از آن عسل از میان یک صاف کننده دوتایی عبور می کند تا به آرامی هر نوع موم زنبورعسل یا سایر مواد جامد را فیلتر و جداسازی شود.

فیلتراسیون حداقلی، موجب باقی ماندن ذرات گرده زنبور در عسل می شود ، اما مواد جامد سنگین را از بین از عسل حذف می کند.

به محض تمام شدن همه مراحل، عسل ها در شیشه های مخصوص پر شده و شانه های خالی از عسل، دوباره به کندوهای عسل بازگردانده  می شوند.

شاید تعجب کنید که چرا و چگونه مایع طلایی طبیعت به بلوک های سفتی از عسل تبدیل می شود. این به خاطر این حقیقت است که در عسل، گلوکز از آب جدا می شود و کریستال ها شروع به شکل گیری می کنند.

کریستالیزانسیون یا تبلور، فرآیند طبیعی عسل است و می تواند کیفیت عسل را نشان بدهد.

منبع : beebaltic