آفت کش ها بلای جان زنبور عسل

مواد شیمیایی که به طور معمول در اطراف مناطق مسکونی به منظور از بین بردن آفات و علف های هرز به کار برده می شوند، در روند گرده افشانی میتوانند اختلال ایجاد کنند.

دانشمندان می گویند طی 30 سال گذشته، جمعیت گرده افشانان به دلایل مختلفی از جمله قرار گرفتن در معرض آفت کش ها، علف کش ها، آفات، بیماری ها، از دست دادن زیستگاه ها، از بین رفتن گونه ها و تنوع ژنتیکی تغییر کرده و کاهش یافته است.

در حال حاضر، راهکارهایی زیادی وجود دارند تا بتوان حتی توسط حیاط خانه، به حفظ و حتی افزایش جمعیت زنبورها و سایر گرده افشانان نیز کمک کرد.

آلودگی آفت کش ها در چمنزارها، باغ ها و آبراه ها به طور گسترده ای وجود دارد و حتی در سطوح عمیق تر می تواند بر توانایی گرده افشانان در جست و جو و گرده افشانی، تاثیر بگذارد.

یکی از محققان می گوید: زنبورهای عسل، بیشترین تاثیر را در گروه گرده افشانان ندارند؛ بلکه انواعی خاصی پروانه و نوع خاصی از زنبور عسل نادر در گرده افشانی نقش بزرگی دارند که البته در آستانه انقراض هستند.

این پروانه ها عبارتند از پروانه مرمر جزیره ای، پروانه تیلور چکرز، پروانه سلطنتی و البته پروانه مونارک.

جیمز دیل، متخصص مدیریت آفات در دانشگاه ماین اکستنشن گفت: سموم دفع آفات توسط بسیاری از باغداران در حیاط منازل، بیش از حد استفاده می شود. باغداران مقادیر مناسب سموم را روی برچسب آنها نمی خوانند و آن را نادیده می گیرند. گاهی اوقات ممکن است حد مجاز 1 اونس باشد؛ ولی باغبان بیش از 2 اونس استفاده کند.

طبق مقیاس طبقه بندی سموم سازمان حفاظت محیط زیست، کلوتیانیدین، دینوتفوران، ایمیداکلوپرید و تی آمتوکسام در اثر تماس و بلع برای زنبورها بسیار سمی و کشنده هستند. آژانس فدرال می گوید تیاکلوپرید و استامیپرید از سمیت کمتری برخوردار می باشند.

اگر از زنبورهای عسل مراقبت می کنید، یافتن مکان مناسب جهت نگهداری از آنها، راهی مهم برای کاهش قرار گرفتن زنبورهای عسل در معرض آفت کش ها است.

دیل همچنین گفت: دور نگه داشتن گرده افشانان از زمین های کشاورزی، امن تر است. برای گذاشتن کندوهای عسل در مکانی مناسب، یک منطقه وسیع و به دور از آفت کش با گیاهان گلدار متفاوت، یک منطقه ایده آل خواهد بود.

کوین جنسن، پژوهشگر انطباق مدیریت سموم دفع آفات در وزارت امور خارجه واشنگتن گفت: تامین آب غیر آلوده و پاک برای زنبورهای عسل نیز یک عامل بازدارنده موثر است. اگر زنبورها منبع آب نداشته باشند، مجبور می شوند در ماه های گرم سال به دنبال آب در مناطق دیگر بگردند. این مسئله می تواند منجر به جذب زنبورها به منطقه ای شود که در حال سم پاشی هستند، حتی اگر در آن محل، گل وجود نداشته باشد.

حشره شناسان می گویند که حتی سموم دفع آفات مجاز برای استفاده در کشاورزی ارگانیک می توانند به زنبورها و سایر حشرات مانند مگس ها، سوسک ها و پروانه ها آسیب برسانند.

رامش ساگیلی، دانشیار زنبورداری از دانشگاه ایالتی اورگان گفت: صاحبان خانه باید از استفاده از سموم دفع آفات در حیاط خانه ها خودداری کنند و در عوض از روشهای غیر سمی مانند آب و صابون برای از بین آفاتی همچون شته استفاده کنند.

با سوپرغذاهای زنبورعسل آشنا شوید…

مصریان در 5500 سال پیش از میلاد در مورد آن نوشتند. هندی ها از آن برای مراسم های مذهبی خود در 1000 سال قبل از میلاد استفاده می کردند. حتی بابلی ها نیز از آن در داروهای خود استفاده می کردند. دنیای غرب، در واقع در هنگام تحقیق درباره زنبورداران روسیه که به طور منظم بالای 100 سال زندگی می کردند و هر روز عسل خام غنی از گرده زنبور می خوردند، به طور تصادفی فواید فراغذاهای زنبورهای عسل را کشف کردند. در اینجا، سه مورد از آنها را بیان می کنیم:


ژل رویال

ژل رویال مخصوص ایرانی رایحه

ژل رویال شیری رنگ، ترشحات غدد سر زنبورهای کارگر است. ملکه تقریبا روی ژل رویال زندگی می کند و حدود 40 برابر بیشتر از سایر زنبورها زندگی می کند. ژله رویال، نیروگاهی از مواد مغذی است که شامل همه مواد مغذی لازم برای زندگی است. این ژل، غنی ترین منبع اسید پانتونیک در جهان است و همچنین به عنوان ماده حاوی ویتامین B5 نیز شناخته می شود که برای مقابله با استرس، خستگی و بی خوابی مفید است. همچنین یک ماده مغذی حیاتی برای سلامت پوست و مو است.


 گرده زنبور عسل

گرده زنبور عسل ایرانی 120 گرمی رایحه

گرده زنبور عسل توسط زنبورهای عسل از گیاهان گلدار جمع آوری شده و به صورت گرانول در می آیند. گرده زنبور عسل، کاملترین غذایی است که در طبیعت یافت می شود و پنج تا هفت برابر بیشتر از گوشت گاو، پروتئین دارد. این ماده برای نیازهای اضافی تغذیه ای، رژیم ورزشکاران و افراد بیمار بسیار مفید است. علاوه بر این، یک پادزهر طبیعی برای مبارزه با آلرژی به خصوص تب و سینوزیت است. تحقیقات نشان داده است که گرده با علائم پیری، مقابله می کند و توانایی ذهنی و جسمی را افزایش می دهد.


بره موم یا پروپلیس

عصاره آبی بره موم رایحه

پروپلیس (بره موم) ماده ای است که زنبورهای عسل با استفاده از آن، دیوارهای کندوی خود را می پوشانند و می سازند و اغلب به عنوان ضد عفونی ترین مکان در طبیعت نامیده می شوند. خواص آنتی بیوتیکی قدرتمند پروپلیس یا بره موم می تواند به محافظت از انسان در برابر باکتری کمک کرده و سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت کند. پروپلیس علیه ویروس ها عمل می کند، کاری که آنتی بیوتیک ها قادر به انجام آن نیستند. تحقیقات نشان می دهند که مصرف پروپلیس در فصل پر خطر سرماخوردگی و آنفولانزا، سرماخوردگی، سرفه، التهاب دهان، لوزه و گلو را کاهش می دهد.


همه این سوغذاها، با کیفیت بالا و کاملا طبیعی در فروشگاه عسل رایحه خوانسار موجود می باشد. برای مشاهده و سفارش این محصولات، روی لینک های زیر کلیک کنید:

ژل رویال مخصوص ایرانی رایحه

ژل رویال مخصوص وارداتی رایحه

ژل رویال وارداتی مخلوط با عسل

گرده زنبور عسل ایرانی رایحه

عصاره آبی بره موم رایحه

نان تست عسلی

نان تست به تنهایی لذتی برای خوردن ندارد. نان تست را به عسل طبیعی آغشته کنید تا طعمی بی نظیر پیدا کند و یک صبحانه عالی برای شما شود.


مواد مورد نیاز:

  1. 500 گرم آرد تصفیه شده
  2. 2-    2 عدد تخم مرغ
  3. 3-    1 فنجان عسل طبیعی
  4. نصف قاشق چای خوری پودر هل
  5. نصف قاشق  چای خوری فلفل سیاه
  6. نصف قاشق چای خوری نمک

طرز تهیه:

  1. همه مواد را به خوبی در یک کاسه با هم مخلوط کنید.
  2. قالب را با روغن چرب کنید و مخلوط را روی سینی پهن کنید.
  3. سینی را درون یک اجاق گرم با درجه حرارت 180 درجه سانتی گراد قرار دهید تا زمانی که به طور کامل پخته شود و نان تست شما حاضر شود
  4. پس از این که پخته شد، آن را به شکل های مربعی یا دلخواه برش دهید.
  5. می توانید نان تست رو به همراه عسل نوش جان کنید.

منبع: dabur.com

زندگی پایدار و زنبورهای عسل

ساده ترین تعریف از زندگی پایدار، یک زندگی راحت و بدون چالش در منابع طبیعی زمین است. سبک زندگی زنبور عسل، یکی از مثال زدنی ترین نوع زندگی پایدار است که زنبورهای عسل را بسیار جذاب کرده است.

زنبورهای عسل، تنها گروه زنده مانده از زنبورهای متعلق به قبایل آپینی هستند. این زنبورها به دلیل داشتن رنگ تیره و مرموز و مستقل از آپیسها، بسیار جلب توجه می کنند. آنها فقط با منابعی که خودشان جمع و ذخیره می کنند، زندگی می کنند و این کار را نه فقط برای خودشان، که برای نسل آینده زنبوران نیز انجام می دهند. این زنبورها در گروه های هزارتایی زندگی می کنند و همگی در کنار هم، مانند یک موجود زنده رفتار می کنند که به دلیل سطح همکاری و ارتباط بالایی که دارند، ممکن شده است. لیست بی پایان از درسهایی وجود دارد که انسان می تواند از این زنبورها بیاموزد.

زندگی پایدار و زنبورهای عسل

زنبورهای عسل در محیط های طبیعی زندگی می کنند و به طور معمول، به مناطق پر از گیاه و دارای آب و هوای گرمسیر و معتدل، بیش از سایر مناطق علاقه دارند. مناطق جنگلی، باغ ها، چمنزارها و چنین اماکنی، مناطقی هستند که ممکن است بتوانید زنبور عسل را در آنها پیدا کنید. در این مناطق، اغلب زنبورهایی را می بینید که از ترس شکارچی و به منظور فرار از دست آن، به داخل حفره های درختی پناه می برند. هر کلنی به طور معمول از صد هزار زنبور عسل ساخته می شود. این زنبورها به سه طبقه دسته بندی می شوند که عبارت است از زنبور عسل کارگر، زنبور عسل نر و زنبور عسل ملکه.

زنبورهای نر آن دسته از زنبورهایی هستند که فقط به دنبال فرصتی برای جفت گیری هستند. زنبور عسل ملکه یکی از مهمترین زنبورهایی است که توسط زنبورهای کارگر برگزیده می شود و مادر همه زنبورهای عسل محسوب می شود.


زنبورهای عسل کارگر، همانطور که از نامشان پیداست، زنبورهایی هستند که بیشترین کار را انجام می دهند. آنها از زنبور ملکه مراقبت می کنند و به او غذا می دهند تا از نظر جنسی بالغ شود. علاوه بر این، شهد گلها را جمع می کنند و موم عسلی را که برای ساخت لانه زنبور نیاز است را می سازند. زنبورهای کارگر، به عنوان گرده افشان های طبیعی نیز کار می کنند. آنها گرده ها را از سطح گلها جمع آوری می کنند و با پخش کردن گرده در حین پرواز، عمل گرده افشانی را انجام می دهند. اگر زنبورها عمل گرده افشانی را انجام ندهند، نمی توانیم سیب، توت، نارگیل، توت فرنگی و غیره به طور طبیعی داشته باشیم. همین مسئله به تنهایی می تواند ضرورت وجود زنبورهای عسل را به ما نشان دهد.

چرا شیشه عسل شما تاریخ انقضا دارد؟

عسل یک ماده ضد میکروبی و کاملا طبیعی است. این بدین معناست که اگر یک عسل واقعا طبیعی و خالص باشد، هیچ میکروب مضری توانایی رشد کردن در عسل را ندارد و مصرف آن تا سالیان سال پس از تولید آن کاملا امن خواهد بود.

با این حال، هنوز هم روی شیشه های عسل، شاهد تاریخ انقضا هستیم. سوالی که بسیار پرسیده می شود این است که چرا شیشه های عسل دارای تاریخ انقضا هستند؟

جواب بسیار ساده است! تاریخی که روی شیشه عسل طبیعی می بینید در واقع بیانگر زمانی است که تا پیش از آن، بهترین زمان مصرف کردن عسل بوده است. بنابراین پس از گذشت این تاریخ، همچنان می توانید عسل را مصرف کنید. البته پس از گذر این زمان، عسل از نظر رنگ، عطر، بافت و سایر موارد ممکن است تغییر کند و یا خاصیت خود را از دست دهد. ولی این تغییرات به هیچ وجه عسل را خراب و غیر قابل استفاده نمی کنند. پس عسل بعد از گذر تاریخ انقضا، هنوز هم یک عسل خالص است و ممکن است فقط کمی تیره تر شده باشد. در واقع اگر پس از گذشتن این تاریخ باز هم هیچ تغییری نکرد، شما باید به اصل بودن آن عسل شک کنید! چرا که اغلب عسل های مصنوعی با فرآوری سنگین می توانند ماه ها یا حتی سالها بدون تغییر باقی بمانند.

انواع عسل طبیعی و ارگانیک رایحه خوانسار

علاوه بر این، در برخی کشورها، وجود تاریخ انقضا روی برچسب غذایی همه محصولات غذایی امری ضروری است. بنابراین ما چاره ای نداریم تا تاریخی را به عنوان تاریخ انقضا در نظر بگیریم که البته این تاریخ روی شیشه عسل، با تاریخ انقضا روی برچسب غذایی سایر محصولات غذایی فرق دارد و دارای معنایی دیگر است.

اکنون، بدون نگرانی درباره خلوص عسل خود، از آن استفاده کنید و لذت ببرید. چرا که در هنگام خرید، خلوص عسل یکی از مواردی است که برای شما تضمین کرده ایم.

منبع: Honeyandspice

افسانه برداشت عسل

طبق افسانه ها، مسافری به نام باکوس، با گروهی از ساتیرها در مسافرت بود که با تعدادی زیادی از زنبورها رو به رو شدند. ساتیرها در طول راه با سنجاب ها درگیر می شدند و زنبورها هم به دلیل این مجادله ها آنها را دنبال می کردند. یکی از ساتیرها، به دلیل دردسر پیش آمده، زنبورها را به داخل درختی مقدس هدایت کرد. زنبورهای عسل یک کندوی طلایی پر از عسل را از خود در آن درخت به جا گذاشتند و هنگامی که مسافران، طعم شیرین آن را چشیدند، بسیار از آن لذت بردند. همین موجب شد تا با عطش بیشتری به جست و جوی عسل بپردازند.

افسانه ها می گویند که عسل این گونه کشف شد! این داستان برای اولین بار در قرن 15 توسط پیرو دو کوزیمو از طریق یک نقاشی با عنوان ( کشف عسل طبیعی توسط باکوس ) به تصویر کشیده شد.

از زمان کشف عسل طبیعی، به دست آوردن و لذت بردن از طعم شیرین عسل، ذهن بسیاری را تحت سلطه خود درآورد و این گونه، مفهوم برداشت عسل متولد شد. یک نقاشی سنگی که تخمین زده می شود متعلق به 8000 سال پیش از میلاد مسیح باشد، تاریخی ترین و در واقع قدیمی ترین اثری است که برداشت عسل را به نمایش درآورده است. گفته می شود که نقاشی های مشابهی در آسیا، استرالیا، هند و آفریقا یافت می شوند.

افسانه برداشت عسل

بسیاری از قبایل و جوامع دیگر نیز در تجارت شکار عسل مشارکت داشته اند. یکی از برجسته ترین این قبایل، قبیله گورونگ از نپال است که در دامنه کوه های هیمالیا زندگی می کنند. آنها ابتدا با استفاده از دود، زنبورهای عسل را از کندوی خود دور می کنند و سپس عسل را به کندوهایی می ریزند که قصد برش زدن آنها را دارند. در نهایت، آنها را در سبدهایی می ریزند و آویزانشان می کنند. همه این سبدها حدود 200 فوت بالاتر از سطح زمین، در حالت تعادل آویخته می شوند. این قبیله، این کار را دو بار در سال، یک بار در بهار و یک بار در پاییز انجام می دهند. قبیله گورونگ، هرگز روش های سنتی را کنار نگذاشته و به راه های مدرن روی نیاورده است.

روش های برداشت عسل طی سالها دچار تغییرات و پیشرفت های زیادی شده و امروزه راه های بی شماری برای برداشت عسل وجود دارد. اما فرآیند اصلی استخراج عسل در خالص ترین شکل ممکن خود، تغییری نکرده و به همان شکل گذشته است. ابتدا افراد با لباس های محافظ، زنبورها را از کندوهای عسل دور می کنند و سپس شانه های عسل را بر می دارند تا عسل را استخراج کنند. اما فرآیندی که در طول تاریخ دچار تغییر شده، نحوه استخراج عسل از لانه زنبور است. امروزه روشهای زیادی مثل عصاره گیری توسط دستگاه، خرد کردن شانه و سپس صاف کردن عسل وجود دارند. در نهایت، عسل وارد ظرف های استریل یا بطری می شوند.

طرز تهیه بالم لب عسلی

چگونه بالم لب خود را تهیه می کنید؟ اگر همیشه بالم لب می خرید، به شما پیشنهاد می کنیم که این دفعه خودتان دست به کار شوید و بالم لب خود را درست کنید.

درست کردن بالم لب، بسیار ساده است و از آنجایی که از مواد طبیعی ساخته شده، برای لب بسیار مفید است.

مواد مورد نیاز:

4 قاشق چایخوری موم عسل خام

3 قاشق چایخوری روغن نارگیل

1 قاشق چایخوری عسل خام (ترجیحا عسلی ارگانیک باشد)

5 یا 6 قطره روغن ( روغنی مانند روغن نعنا)

ظرف بالم لب (می توانید از ظرف بالم لب قبلی خود که تمام شده استفاده کنید)

طرز تهیه:

  1. موم خام عسل و نارگیل را در بویلر دو تایی ذوب کنید.
  2. به موم ذوب شده و روغن نارگیل، عسل ارگانیک را اضافه کنید و آنها را به خوبی مخلوط کنید.
  3. بسته به سلیقه خود، روغنی با عطر و طعم خوب مانند روغن نعنا اضافه کنید.
  4. آن را از روی حرارت برداشته و مخلوط کردن را ادامه دهید تا همه چیز با هم به طور کامل مخلوط شوند.
  5. یک نمونه کوچک را بردارید و اجازه دهید خنک شود تا ببینید بافت مناسبی دارد یا نه.
  6. اگر بافت آن خوب به نظر رسید، آن را داخل ظرف بالم لب ریخته بگذارید تا پیش از استفاده کاملا خنک و سفت شود.

توجه داشته باشید:

اگر بافت آن زیادی سفت باشد، موم بیش از حد نیاز ریخته اید. ولی اگر بسیار شل بود، بدانید که در استفاده از روغن نارگیل زیاده روی کرده اید.

ماندگاری این بالم لب حدود یک سال است.

این دستور العمل برای تهیه حدود 40 گرم بالم لب است.

چرا بالم لب عسلی؟

پاسخ این سوال واضح است! موم یک محصول ارگانیک است و اگر با خواص درمانی روغن نارگیل و عسل خام ترکیب شود، بهترین موم برای لب شماست. بر خلاف موم پارافین که در واقع نفت است و در بالم لبهای تجاری استفاده می شود، موم کاملا طبیعی است. اگر یک بار هر دو محصول را استفاده کنید، متوجه تفاوت خواهید شد.

راهنمای خرید عسل

عسل در واقع طبیعی ترین شکل قند است. اگر چه درباره یک بسته عسل می توان چیزهای زیادی گفت، ولی وقتی صحبت از مشخصات فنی می شود، بیشترین چیزی که می توان گفت این است که عسل توسط زنبورهای عسل تولید می شود. ولی بگذارید چیزهای دقیق تر و جزئی تر در مورد عسل به شما بگوییم.

به طور عمده، دو نوع عسل در بازار به فروش می رسد. یکی عسل فرآوری شده است که خیلی هم مفید نیست؛ چرا که هنگام فرآوری، بیشتر مواد مغذی خود را از دست می دهد. این عسل بیشتر به این دلیل فرآوری می شوند که ماندگاری آنها افزایش یابد و بافت و طعم آنها یکنواخت بماند. نوع دیگر عسل، عسل خام و فرآوری نشده است. این نوع عسل، تمام خواص و مواد مغذی خود را حفظ می کند.

راهنمای خرید عسل

عسل خام نیز به دو شکل مختلف فروخته می شود. یک نوع آن به شکل عسل مزرعه ای است که در جعبه های زنبورعسل توسط زنبورداران تولید می شود. شکل دیگر، به شکل عسل وحشی است که در کندوهای طبیعی زنبورهای عسل در صخره ها و درختان جنگل تولید ی شود. عسل وحشی از شهد گل های وحشی جنگل تولید می شود. از طرف دیگر، عسل خام سطح آنتی اکسیدانی بالایی دارد و به طور طبیعی، دانه بندی و متبلور می شود تا قوام غلیظی داشته باشد.

بیشتر ما به طور طبیعی جذب استفاده از عسل شفاف و تمیز می شویم. در حالی که عسل وحشی جنگلی، فیلتر نشده و کدر به نظر برسد و از نظر تجاری، در سوپرمارکت ها موجود نیست.

طرز تهیه آناناس کبابی عسلی

یک میان وعده بی نظیر. این دستور غذایی را حتما امتحان کنید. بخاطر آن از ما تشکر خواهید کرد!

مواد مورد نیاز:

یک عدد آناناس تازه و خرد شده به صورت حلقه های 1 سانتیمتری

یک چهارم قاشق چایخوری عسل

3 قاشق غذاخوری کره ذوب شده

سس یا پودر فلفل

نمک جهت طعم دادن

طرز تهیه:

حلقه های آناناس را در سس فلفل، عسل، کره ذوب شده و نمک به مدت نیم ساعت قرار دهید.

پس از روشن کردن اجاق گاز، ماهیتابه را روغن کاری و چرب کنید.

در آخر، حلقه های آناناس را به مدت 2 تا 3 دقیقه از هر طرف قرار دهید تا همه جای آنها کباب شود.

طرز تهیه آناناس کبابی عسلی

نوش جان

منبع: Honeyandspice

فواید عسل وحشی جنگلی

هر چه بیشتر درباره عسل، زنبورهای عسل و زنبورداران یاد بگیریم، پیشرفت بیشتری در این زمینه حاصل می شود. فواید عسل وحشی جنگلی بسیار زیاد است و همین فواید بی شمار، علاقه مندی به عسل را چند برابر می کند.

عسل وحشی از شهد گل های وحشی است و نام خود را از همین جا می گیرد. گفته می شود که طعم و ترکیب عسل وحشی، با تغییر فصل عوض می شود. تنها چیزی که درباره این عسل تغییر نمی کند، لیست بی پایان مزایا و فواید آن است!

فواید عسل وحشی جنگلی
  1. وقتی عسل را به عنوان طعم دهنده و شیرین کننده در غذا استفاده می کنیم، ممکن است متوجه نشویم که در واقع داریم مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان نیز مصرف می کنیم!
  2. عسل سرشار از ویتامین C، ویتامین B5، B3، B2، B6، کلسیم، آهن، پتاسیم، منیزنیم و روی است. همه این مواد برای بدن حیاتی هستند.

عسل همچنین دارای خواص ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد باکتریایی است.

به عبارت ساده تر، مصرف عسل باعث سلامت دستگاه گوارش، مبارزه با سوء هاضمه، تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از بدن در شرایطی مانند بیماری های قلبی و سرطان می شود.

  • در فصل آلرژی زا، چند بار در روز، چند قاشق چای خوری عسل خام بخورید تا از علائم آلرژی جلوگیری کرده و یا حتی منجر به  بهبود و درمان آلرژی شود.
  • عسل وحشی دارای خواص ضد باکتریایی است و از این رو به عنوان یک ماده درمانی به خوبی عمل می کند. این یعنی زخم های ناشی از خراشیدگی، جراحی، زخم بستر، عفونت و بیشتر انواع زخم را درمان می کند. عسل وحشی همچنین ضد عفونی کننده نیز می باشد و از رشد میکروارگانیسم های مضر در محل زخم، جلوگیری می کند.
  • عسل وحشی برای پوست شما بسیار مفید است. از درمان آکنه گرفته تا جلوگیری از پیری زودرس، همه از خواص عسل وحشی هستند.
فواید عسل وحشی جنگلی

ما در رایحه خوانسار، عسل ارگانیک و عسل طبیعی را به پاک ترین و خالص ترین حالت ممکن به شما تحویل می دهیم. ما عسل را بیش از اندازه پاستوریزه و گرم نمی کنیم. در نتیجه، همه مواد مفید از جمله آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها، آنزیم های مفید و سایر مواد مغذی در عسل باقی می مانند.

منبع: honeyandspice