معرفی عسل مرکبات و خواص آن

بیشتر زنبورها برای تولید عسل، از شهد گیاهان مختلفی استفاده می کنند. عسل مرکبات نیز در واقع از شهد چندین گیاه تشکیل می شود. اگر زنبورها از شهد شکوفه گیاهانی همچون بهار نارنج، لیمو و پرتقال برای تولید عسل استفاده کنند، عسل مرکبات به دست خواهد آمد. البته شرط این است که حداقل پنجاه درصد عسل از شهد چنین گیاهانی به وجود آمده باشد. عسل مرکبات یکی از مقوی ترین عسل ها می باشد که خواص دارویی و درمانی فراوانی دارد. این عسل در نواحی ای یافت می شود که مرکبات در آنها کاشته شده باشند تا زنبورها بتوانند از شهد این گیاهان استفاده کنند و عسل مرکبات را تولید کنند. عسل مرکبات علاوه بر خواص زیادی که دارد، طعم و مزه بسیار لذیذی نیز دارد که هر شخصی با هر ذائقه ای را جذب خود می کند. در ادامه، سایر ویژگی های عسل مرکبات را بررسی خواهیم کرد و درباره خواص آن توضیحات بیشتری خواهیم داد.

ویژگی های عسل مرکبات

همانطور که گفته شد، عسل مرکبات طعم بسیار مطلوبی دارد که برگرفته از شهد گیاهان مرکب است. ولی رایحه این عسل قوی نیست و بوی کمی دارد. عسل مرکبات رنگی زرد متمایل به قهوه ای دارد. از آنجایی که در شمال و جنوب کشور ما گیاهان مرکب به فراوانی یافت می شوند، پس می توان انتظار داشت که عسل مرکب بیشتر در این نواحی تولید شود. در شمال و جنوب کشور، از اوایل بهار شروع به برداشت این عسل می کنند و این برداشت تا اواسط ماه فروردین ادامه دارد. عسل مرکبات به دلیل محتویاتی که دارد، خواص بسیار زیادی دارد و به عنوان یکی از مفیدترین عسل ها شناخته می شود. این عسل حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان، بتاکاروتن، پتاسیم و فیبرهای محلول است برای سلامتی بسیار مفید هستند.

کاربردهای عسل مرکبات

یکی از رایج ترین استفاده های عسل مرکبات در جهت بهبود سلامتی و شادابی پوست، مو و ناخن هاست. به همین دلیل، ماسک های زیادی با استفاده از این عسل درست می شود که منجر به نرمی، رطوبت، پاکیزگی و به طور کلی زیبایی پوست می شود. از سوی دیگر، عسل مرکبات به افزایش نرمی موها کمک می کند و به آنها درخشندگی بیشتری می بخشد. خوردن عسل مرکبات هم خالی از سود نیست و فواید بی شماری برای بدن دارد. با استفاده روزانه عسل مرکبات حتی به مقدار کم می توانید به افزایش سطح سلامتی خود بیافزایید و به درمان بسیاری از بیماری های خود کمک کنید. البته افرادی که ناراحتی قلبی دارند باید با مشورت دکتر از عسل مرکبات استفاده کنند.

خواص عسل مرکبات

خواص عسل مرکبات بسیار زیاد هستند و به درمان بسیاری از اختلالات کمک می کند. در گام اول، خوردن این عسل به شما انرژی زیادی می بخشد و بی خوابی را از شما دور می کند. در واقع عسل مرکبات همانند یک مسکن عمل می کند. علاوه بر این، عسل مرکبات می تواند هنگام سرماخوردگی به کمک شما بشتابد و آن را بهبود دهد. حتی حالت تهوع هم با این عسل درمان می شود. عسل مرکبات برای معده هم بسیار مفید است و با تصفیه کردن خون بدن می تواند به عملکرد صحیح اعضای داخلی بدن منجر شود. حتی اختلالات صفراوی هم با کمک عسل مرکبات درمان می شوند و کلسترول خون را نیز کاهش می دهد. این عسل با داشتن آنتی اکسیدان های فراوان، از بروز بسیاری از سرطان ها از جمله سرطان معده پیشگیری می کند.

نتیجه می گیریم که …

عسل مرکبات رایحه خوانسار با استفاده از شهد شکوفه مرکبات ساخته می شود. بنابراین در شمال و جنوب کشور می توان این عسل را بیشتر یافت. عسل مرکبات خواص بسیار زیادی دارد و علاوه بر خواص دارویی و درمانی، از بروز بسیاری از بیماری ها همچون سرطان نیز پیشگیری می کند.

نحوه تولید عسل توسط زنبورها-2

رسیدن شهد و ذخیره آن

در مرحله بعدی رسیدن شهد، زنبورها شروع به ذخیره قطرات شهد در سلولهای موم می کنند که در این حین، تبخیر غیر فعال روند خشک شدن را ادامه می دهد. روند رسیدن در محیط گرم کندو ادامه پیدا می کند و زنبورها به طور مدارم بال می زنند تا هوا به خوبی درون کندو گردش پیدا کند. با این کار سرعت تبخیر سرعت بیشتری پیدا می کند.

کاهش محتوای آب، حجم شهد را به نصف کاهش می دهد و به زنبورها اجازه می دهد تا بتوانند عسل بیشتری را در فضای کمتر ذخیره کنند. علاوه بر این، این مسئله موجب می شود که حجم قندها متمرکز شود و محیطی را ایجاد کند تا میکروارگانیسم ها نتوانند محصول نهایی یعنی عسل را از بین ببرند.

فعالیت آنزیمی اینورتراز که باعث تجزیه ساکارز به گلوکز و فروکتوز می شود، همان فرآیندی است که شهد را به محصول نهایی که آن را با نام عسل می شناسیم تبدیل می کند. آنزیم گلئکز اکسیداز نیز در عسل یافت می شود که وظیفه آن تبدیل گلوکز به اسید گلوکونیک و پراکسید هیدروژن می باشد.

این ترکیبات، عسل در حال تشکیل شدن را با خواص ضد باکتریایی و اسیدیته بالا ایجاد می کند که منجر به ایجاد یک محیط خصمانه و نامناسب برای باکتری ها می شود و در نتیجه، عسل حفظ شده و از بین نمی رود.

سایر ترکیبات کمیاب موجود در عسل عبارتند از کلسیم، کلر، مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، سیلی، سدیم و گوگرد.

پس از این که میزان رطوبت عسل به حدود هجده درصد کاهش پیدا کرد، زنبورهای عسل آن را زیر لایه نازکی از موم قرار می دهند. به طور کلی، دو نوع عسل سرپوشیده وجود دارند که به آنها (مرطوب) و (خشک) گفته می شود:

  • عسل سربسته خش همان چیزی است که بیشتر ما با آن آشنایی داریم و بیشتر مورد پسند مصرف کنندگان عسل است. این عسل همان شانه عسلی است که اغلب در کتاب ها به تصویر کشیده می شود و رنگی متمایل به سفید دارد. رنگ روشن عسل خشک به این دلیل است که زنبورهای عسل هنگام تشکیل آن، فضای درونی کمی بین بین کلاه موم و عسل باقی می گذارند تا این دو در تماس با یکدیگر نباشند.
  • عسل کلاهدار خیس، مرطوب به نظر می رسد؛ چرا که فضایی بین عسل و درپوش موم وجود ندارد. در واقع هیچ تفاوتی بین عسل سرپوشیده مرطوب خشک وجود ندارد جز این که یکی دارای هوا است و در دیگری هوا وجود ندارد.

برداشت عسل

برداشت عسل رایحه خوانسار

در پایان تابستان، اگر فصل خوبی بوده باشد و زنبورهای عسل مقدار زیادی عسل طبیعی برای ذخیره خود در زمستان داشته باشند، ممکن است زنبوردار فرصت داشته باشد تا کمی از محصول نهایی زنبورهای عسل را برداشت کند و از عسل طلایی لذت ببرد. از زمستان آینده، زنبوردار فقط عسلی را که کاملا در آن بسته شده است را برداشت می کند تا از تخمیر جلوگیری کند. تخمیر می تواند با رسیدن رطوبت عسل به میزان 6/18 درصد آغاز شود. ولی با ذخیره عسل در محیطی با دمای کمتر از 50 درجه نیز می توان از انجام عمل تخمیر جلوگیری کرد. به طور کلی، دمای مناسب برای دانه بندی عسل، دمای 57 درجه است.

عسل طبیعی کمی نمناک است و مس تواند رطوبت را از هوا جذب کند. زنبورها برای اطمینان از شروع تخمیر، محیط کندو را به شدت کنترل می کنند. به همین دلیل است که آنها رطوبت را تا 18 درصد کاهش می دهند.

قابل ذکر است که عسل مایه در نهایت دانه ریز خواهد شد. عسلی که دارای نسبت بیشتر گلوکز در مقایسه با فروکتوز باشد، سریع تر دانه ریز می شو؛ چرا که گلوکز به عنوان یک مایع ناپایدار است و به طور طبیعی به بلور تبدیل می شود. در بیشتر مواقع، مصرف کنندگان عسلی با دانه ریز را خراب می دانند و در نهایت آن را دور می ریزند. اما در واقع این گونه عسل بسیار مقوی است و خوردن آن بسیار خوب است.

عسل دانه بندی شده را می توان با گرم کردن آن در یک ظرف آب مانند یک قابلمه، مجددا به عسل مایع تبدیل کرد. البته فراموش نکنید که گرمای زیاد یا حتی یک حرارت ملایم هم می تواند عسل را تیره کند و از میزان کیفیت آن کاهش دهد.

عسل در سه سبک عصاره، شانه و تکه موجود است:

  • بیشترین عسل های فروخته شده در ایالات متحده به عنوان عسل های استخراج شده به فروش می رسند. البته عسل استخراج شده به عنوان عسل خامه دار نیز فروخته می شود. این نوع عسل متبلور است و دارای کریستال های بسیار کوچک و ظریف است که در دهان بیشتر شبیه به یک کره احساس می شود.
  • عسل شانه در بخش هایی از شانه مومی که هنوز پر از عسل است فروخته می شود. بسیاری از مردم از خوردن یک لقمه عسل شانه و جویدن موم لذت می برند.
  • سبک دیگر عسل، عسل تکه ای است که متشکل از تکه های شانه پر از عسل است. این تکه ها در ظرف قرار داده می شوند و سپس همین ظرف با عسل استخراج شده پر می شود.

در اواخر فصل های پاییز یا تابستان می توانید عسل به سبک شانه یا تکه خوبی پیدا کنید.


توصیه می کنیم که …

حواستان باشد که به هیچ عنوان به کودکان کمتر از یک سال نباید عسل داد. اسپورباکتری نوعی باکتری است که به طور معمول در سراسر محیط زندگی ما وجود دارد و قادر است درون عسل زنده بماند. اسپورباکتری ها ممکن است همچنین قادر باشند که در دستگاه گوارش نوزادان زندگی کنند و به مرحله رویشی چرخه زندگی خود برسند. در این صورت می توانند سمومی تولید کنند که بسیار مضر هستند.

منبع: Perfectbee.com

نحوه تولید عسل توسط زنبورها-1

ممکن است که شنیده باشید از عسل به عنوان بزاق دهان زنبور یاد می شود؛ البته این جمله از لحاظ علمی خیلی هم ممکن است صحیح نباشد. در ادامه با بررسی نحوه تولید عسل توسط زنبور عسل متوجه میزان صحت این مسئله خواهیم شد.

بیشتر مردم می دانند که زنبورهای کارگر زحمت جمع آوری شهدها را می کشند و در نهایت آنها را به عسلی لذیذ تبدیل می کنند. در هر کلونی حدود ده ها هزار زنبور عسل کارگر وجود دارند که در واقع ضربان قلب و نبض کلونی را تشکیل می دهند. چرا که همه آنها زحمت می کشند تا عسل را تهیه کنند و تولید عسل بدون وجود آنها ممکن نیست. عسل همان غذای کاکلی است که انسان ها از همان دوره شکار توانستند آن را کشف کرده و از آن تغذیه کنند. ولی زنبورها چگونه می توانند این غذای شیرین و مقوی را تولید کنند؟


پروسه و روند جمع آوری

اگر رو به روی یک کندوی عسل بنشینید آنها را تماشا کنید، متوجه رفت و آمد پی در پی زنبورهای عسل خواهید شد. در این حین ممکن است متوجه شوید که صبح ها، زنبورهای عسل گرده را با خود به داخل کلونی می آورند. پس شهد مورد نیاز برای تولید عسل از کجا می آید و کجا تشکیل می شود؟!

بیشتر گیاهان تا پیش از آغاز صبح و گرم شدن هوا، شهد زیادی تولید نمی کنند. پس از گرم تر شدن هوا در صبح، تازه گیاهان دست به کار می شوند تا شهد را تولید کنند. بنابراین زنبورهای عسل همچنان که منتظر تولید و دسترسی به شهد هستند، شروع به جمع آوری گرده می کنند. حالا دلیل جمع آوری گرده چیست؟ گرده در واقع پروتئین مورد نیاز کلونی را تامین می کند و ترکیب متنوع از گرده به اندازه عسل برای کلونی اهمیت دارد.

یکی از جنبه های جالب این مجموعه، شهد است که توسط زنبورهای کارگر از گیاهان اطراف لانه جمع آوری می شود. نکته جذاب درباره برخی از انواع زنبور این است که آنها فقط شهد یک نوع گیاه را جمع آوری می کنند و حتی گل های دیگری که مملو از شهد هستند هم حواس آنها را پرت نمی کنند!

ما فیلم هایی از زنبورهای عسل تهیه کرده ایم و در طی آنها، زنبوران عسل را حین جمع آوری شهد تعقیب کرده ایم. در یکی از این فیلم ها، پرواز یک زنبور را از گلی به گل دیگر ضبط کرده ایم که در آن، زنبور عسل جست و جوی شهد را با رسیدن به یک گل آبی، متوقف می کند. پس از ترک این گل آبی، زنبور به جست و جوی گل آبی دیگر می پردازد. زنبور سوژه با رسیدن به یک مزرعه پر از گل های متنوع، همچنان در میان آن همه گل تلاش می کند که فقط گل های آبی را پیدا کند و به هیچ عنوان جذب گل ها با گونه های دیگر نمی شود.

همین روش موجب شده است که جست و جوهای این گونه زنبور عسل بسیار موثر باشد. با این روش دیگر لازم نیست که زنبور پی در پی متوقف شود و وقت خود را برای بررسی گل های مختلف تلف کند. چرا که از قبل می داند که گل های آبی از یک گونه خاص، شهد مورد نیاز آنها را به اندازه کافی تولید می کند. البته این روش فقط مخصوص گونهای خاصی از زنبورهای عسل است.

زنبور عسل، شهدها را جمع آوری می کند و در معده عسل خود ذخیره می کند. البته این معده، معده واقعی زنبور عسل نیست. زیرا هضم در آن اتفاق نمی افتد. معده عسل در واقع محل نگهداری و ذخیره سازی شهد تا زمانی است که زنبور به لانه خود باز گردد. سپس این شهد از معده عسل خارج شده و وارد دهان زنبور عسل می شود که همین مرحله منجر شده است بسیاری از افراد عسل را به نام بزاق دهان زنبور عسل کارگر نیز بشناسند.


پروسه شهد

اولین کاری که زنبورها باید انجام دهند، برداشتن آب است. چرا که آب حدود شصت درصد یک شهد را تشکیل می دهد و همین مقدار نیازمند هجده درصد آبی است که یک زنبور باید جمع آوری کند.باکتری های مفید ( لاکتوباسیلوس) که در معده زنبور عسل زندگی می کند، همانند آنزیم اینورتراز، از طریق غدد بزاقی زنبور عسل به شهد اضافه می شوند. برای فرآوری شهد، زنبورهای کارگر بخشی از شهد خود را به بقیه زنبورها می دهند تا آنها به مکانی آرام در کندو بروند و این گونه روند تبدیل شهد به عسل تسریع می یابد.

زنبور عسل پس از تجدید بخشی از شهد به درون دهان خود، اینورتراز بیشتری را برای تجزیه مولکول های ساکارز موجود در شهد به دو قنده ساده گلوکز و فروکتوز اضافه می کند و این گونه حباب های کوچکی تولید می شوند. این حباب ها موجب می شود سطح تماس عسل با هوا به نسبت حجمش بیشتر می شود و منجر می شود که آب عسل در تماس با هوای گرم داخل کلونی به مقدار زیادی تبخیر می شود.

این حباب ها به معده عسل منتقل می شوند تا پیش از تولید حبابی دیگر، با شهد و آنزیم های باقی مانده مخلوط شوند. زنبور عسل این فعالیت را دقایقی ادامه می دهد تا معده پیش از فرا رسیدن مراحل بعدی بتواند پردازش شود و قادر باشد فعالیت خود را ادامه دهد.

ادامه دارد…

نگاهی دقیق به نحوه تولید عسل توسط زنبورها-2

سوپ کدو تنبل عسلی

دستور تهیه سوپ کدو تنبل عسلی با این که ساده و کوتاه است ولی سرشار از مواد مغذی است. مزه این سوپ باب میل بیشتر افراد هست و با یک تزئین ساده، تبدیل به غذایی بی نظیر می شود.


مواد مورد نیاز:

1 – نصف یک کدو

2 – 2 قاشق غذاخوری عسل

3 – 1 فنجان خامه

4 – 1 حبه سیر بدون پوست

5 – 1 عدد پیاز

6 – 2 لیتر آب مرغ

7 – روغن زیتون

8 – نمک و فلفل

9 – 2 عدد فلفل قرمز

10 – آب 2 لیمو

11 – پوست 1 لیمو

12 – یک دسته نعنا


طرز تهیه:

  1. اجاق گاز را روی دمای 180 الی 200 درجه سانتی گراد تنظیم کنید.
  2. کدو را نصف کرده و داخل آن را تمیز کنید.
  3. فلفل قرمز را خالی کنید وآن را همراه با نعنا در داخل کدو قرار دهید.
  4. روغن زیتون را روی پیاز و سیر بپاشید و آنها را با کدو تنبل درون فر قرار دهید تا زمانی که کاملا برشته شوند.
  5. همه مواد را روی سینی قرار دهید تا کاملا خنک شوند.
  6. مواد درون کدو تنبل را درون قابلمه بریزید. پیاز، سیر و یک فنجان آب مرغ را به مواد اضافه کنید و مخلوط را به خوبی هم بزنید.
  7. تابه را گرم کنید و بقیه آب مرغ، عسل و خامه را اضافه کنید.
  8. با استفاده از فلفل، پوست لیمو، مقداری آب لیمو، کمی روغن زیتون، نمک و فلفل ماسالا درست کنید.
  9. برای سرو کردن، آن را در کاسه های جداگانه ریخته و با ماسالا تزئین کنید.

مدت زمان مورد نیاز برای آماده سازی: 15 دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت: 45 دقیقه

مناسب برای 10 نفر

نوش جان…

عسل کنار چیست؟

برخی از افراد فکر می کنند که تنها یک نوع عسل وجود دارد و تفاوت خاصی بین عسل ها وجود ندارد؛ ولی سخت در اشتباه هستند؛ چرا که هر عسل با توجه به نوع شهد زنبورها می تواند ویژگی ها، خواص و حتی طعم و مزه مخصوص خود را داشته باشد. بر این اساس، عسل های متفاوتی وجود دارند که عسل کنار نیز یکی از انواع عسل است. خود کنار، درختی است که نام های متفاوتی از جمله سدر، نیم، شجره النبق، منبل داوود، سدره و ضال دارد. این درخت تقریبا ده متر می باشد و دارای برگ هایی کوچو و کشیده به شکل قلب است. درخت کنار یا همان سدر، میوه نیز دارد که اغلب دارای طعمی ترش و یا شیرین است. اگر زننبورها با استفاده از شهد این درخت عسل را تولید کنند، در واقع عسل کنار را تولید کرده اند که خواص بسیار زیادی هم دارد. در ادامه، درباره درخت کنار و عسل کنار بیش از این خواهیم گفت.


ترکیبات و مواد مغذی عسل کنار

عسل کنار حاوی ویتامین های فراوانی از گروه ویتامین B می باشد و علاوه بر این، ترکیبات ضد سرطانی هم دارد. ویتامین های موجود در عسل کنار عبارتند از ویتامین B1، B2، B3، B5، B6 و B12. ولی ترکیبات و مواد مغذی عسل کنار فقط در انواع ویتامین های B خلاصه نمی شود و دارای ویتامینC  نیز می باشد.  این عسل دارای آنتی اکسیدان هاست و از این جهت به پیشگیری از بروز سرطان می تواند کمک کند. عسل کنار همچنین دارای مواد ضروری همچون روی، آهن، سلنیوم، فسفر، منیزیم، کلسیم و … است.

عسل کنار رایحه خوانسار

خواص عسل کنار

با توجه به محتویات عسل کنار می توان به وضوح متوجه شد که این عسل خواص بسیار زیادی دارد. اصلی ترین خاصیتی که موجب شده بسیاری از افراد این عسل را بشناسند، خاصیت آن به عنوان تقویت کننده و محرک قوای جنسی است. از همین جهت، عسل کنار در بسیاری از مناطق از جمله در کشورهای عربی به عنوان عسل جنسی شناخته می شود. ولی خواص این عسل فقط به همینجا ختم نمی شود. عسل کنار برای مغز و اعصاب نیز بسیار مقوی است و به تقویت حافظه کمک بسیار زیادی می کند. علاوه بر مغز و اعصاب، بر قلب و عروق نیز تاثیر گذاشته و باعث بهبود یافتن گرفتگی عروق می شود. همانطور که پیش تر گفته شد، عسل کنار با داشتن آنتی اکسیدان ها می تواند در پیشگیری از برزو سرطان نیز کمک شایانی کند. به طور کلی، عسل کنار پر از خاصیت برای بدن است و در کودکان منجر به تسریع رشد و در بزرگسالان، علاوه بر تندرستی، موجب افزایش انرژی می شود و نشاط آور است.


ظاهر عسل کنار

عسل کنار در ابتدا دارای رنگی روشن ایت و به مرور زمان، رنگی تیره تر مانند رنگ عقیقی یا جیگری در می آید. یکی از عجیب ترین موارد درباره عسل کنار، کف آن است. عسل کنار یکی از معدود عسل هایی است که کف می کند و اما دلیل کف کردن آن، نامرغوب بودن آن نیست. بلکه این کف ها به دلیل وجود مقدار بسیار زیادی ساپونین در عسل کنار است که به آن ارزش غذایی بسیار بالایی بخشیده است. این کف به مرور زمان کاهش پیدا می کند و با قرار گرفتن عسل کنار در مجاورت گرما باز هم باز می گردد.

عسل کنار

نتیجه می گیریم که …

عسل کنار نام های دیگری از جمله عسل سدر دارد و از شهد درختی با همین نام تولید می شود. این عسل با وجود ترکیبات و مواد مغذی فراوانی که دارد، فواید بسیار زیادی دارد و از نظر ارزش غذایی و حتی دارویی، سطح بالایی در بین عسل ها دارد.

ساندویچ عسل و آملا

آملا (Amla) و عسل طبیعی هر دو منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک زیادی می کنند. پس روز خود را با دستورالعملی از ترکیب عسل و آملا به روزی سرشار از آنتی اکسیدان و سلامتی تبدیل کنید.


مواد مورد نیاز:

  1. میوه آملا (نیمه رسیده)
  2. 2-    4 قرص نان سفید یا نان قهوه ای
  3. 3-    4 قاشق عسل طبیعی زایحه
  4. 4-    4 قاشق بادام (خیس شد در آب)
  5. 5-    8 عدد کره
میوه هندی آملا

طرز تهیه:

  1. آملا را شسته و آن را رنده کنید.
  2. آب اضافی را از آن خارج کنید.
  3. عسل و بادام را با آن در کاسه ای شیشه ای ترکیب کنید.
  4. مقداری کره روی نان ها ریخته و کمی آنها را بپزید تا تغییر رنگ دهند.
  5. ترکیب را روی نان ها پخش کنید و تکه ای نان روی آنها قرار دهید. دقیقا چیزی شبیه به ساندویچ.
  6. حالا تکه های ساندویچ را به صورت اشکال دلخواه خود برش دهید و سپس آن را نوش جان کنید.

همین امروز قدمی به سوی زندگی سالمتر بردارید. با ما یاد بگیری که چگونه می توانید خوراکیهای ساده را به میان وعده هایی مغذی تبدیل کنید. همچنین می توانید بیاموزید که چگونه از فواید عسل با افزودن آن به خوراکیهای متنوع در رژیم غذایی خود، بهره ببرید.

منبع: dabur

شیرعسل و بادام

بیایید قبول کنیم که بیشتر افراد از طعم شیر به تنهایی لذت نمی برند. دستور العمل شیرعسل با ترکیب بادام باعث می شود که شیر شما هم طعمی عالی به خود بگیرد و هم مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین کند.


مواد مورد نیاز:

  1. یک دوم لیوان بادام
  2. 2 لیوان شیر
  3. یک چهارم قاشق چای خوری بذر هل خرد شده
  4. 3 قاشق غذاخوری عسل طبیعی
  5. مقداری شکر

طرز تهیه:

  1. بادام ها را به مدت 3 الی 4 ساعت در آب خیس کنید. سپس پوست بادام ها را بگیرید، خرد کنید و آنها را به صورت خمیر در آورید.
  2. شیر را در تابه ریخته و آن را بجوشانید.
  3. خمیر بادام، شکر، عسل و هل را به هم بزنید و آنها را در شیر بریزید.
  4. حالا شیر مقوی و خوشمزه خود را میل کنید!

مدت زمان آماده سازی: 5 دقیقه

مدت زمان پخت: 5 دقیقه

مناسب برای 2 نفر

معرفی عسل آویشن و خواص آن

عسل طبیعی، یک غذای بسیار ارزشمند است که توسط زنبورهای عسل تولید می شود. برای تولید عسل، زنبور عسل نیاز دارد تا شهد گل و گیاهان زیادی را جمع آوری کند و در نهایت، عسل را تولید کند. جمع آوری شهد هر گیاه، خواص منحصر به فردی را به عسل تولید شده می بخشد. به طور مثال، عسل تولید شده از شهد هر گیاه، فواید و حتی مزه خاص خود را دارد. یکی از گیاهانی که زنبور عسل می تواند با جمع آوری شهد آن عسل تولید کند، آویشن است. عسل آویشن زمانی تولید می شود که زنبورهای عسل، به گیاه آویشن دسترسی بیشتری داشته باشند و درصد زیادی از شهد خود را از آویشن تهیه کنند. در این صورت، عسل آویشن تولید می شود که فواید بسیار زیادی دارد. علاوه بر فواید، مزه عسل آویشن هم طرفداران زیادی را جذب خود می کند. در ادامه به بررسی ویژگی های آویشن و عسل آویشن می پردازیم.

گیاه آویشن

گیاه آویشن به صورت درختچه ای کوتاه وجود دارد که شاخ و برگ های زیادی دارد. البته این درختچه فقط برگ ندارد؛ بلکه گل هایی به رنگ سفید مایل به سرخ و بنفش هم دارد. گیاه آویشن از تیره نعنا است و یکی از رایج ترین گیاهان مورد استفاده است که در آشپزخانه بسیار خانه ها یافت می شود. چرا که گل آویشن عطر خاصی دارد که آن را به ادویه ای پر کاربرد تبدیل می کند. از آنجایی که عسل هر گیاه، ویژگی هایی از همان گیاه را نیز در بر می گیرد، پس طبیعی است که عسل آویشن هم مانند گیاه آویشن، عطر منحصر به فردی داشته باشد.

معرفی عسل آویشن و خواص آن

مشخصات عسل آویشن

از آنجایی که گیاه آویشن بیشتر در دشت های اطراف تهران، دماوند، دامنه کوه های سبلان و البرز رشد می کند، پس می توان گفت که عسل آویشن بیشتر در این مناطق تولید می شود. رنگ عسل آویشن عقیقی قرمز می باشد و دارای عطری قوی می باشد. جهت مصرف عسل آویشن، توصیه می شود بزرگسالان بیشتر از 70 گرم از این عسل را در روز مصرف نکنند و کودکان نیز تنها بین 20 تا 30 گرم از عسل آویشن را روزانه مصرف کنند. برای مصرف این عسل، بهتر است دو تا سه قاشق از این عسل را با آب ولرم مخلوط کنید و کمی آب لیمو به آن اضافه کنید. این نوشیدنی فواید بسیار زیادی دارد و در جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری ها به شما کمک می کند.

فواید عسل آویشن

عسل آویشن سرشار از ویتامین هایی از جمله ویتامین B ، A و  E می باشد. این عسل می تواند به شما در بهبود دردهایی از جمله درد مفصل ها، سردرد و میگرن کمک زیادی کند. علاوه بر این، عسل آویشن در بهبود دردهای روده نیز نقش دارد. با مصرف عسل آویشن می توانید تشنج، صرع، سرفه، گلودرد، تنگی نفس و حتی آسم خود را درمان کنید. عسل آویشن همچنین می تواند منجر به بهبود عملکرد مغز و اعصاب شما نیز بشود. مصرف عسل آویشن به بانوانی که درد زیادی در زمان قاعدگی خود دارند، به شدت توصیه می شود.

معرفی عسل آویشن و خواص آن

نتیجه گیری

عسل آویشن، عسل تولید شده از شهد گیاه آویشن است که با داشتن مواد مغذی فراوان، فواید بسیار زیادی دارد.

اسموتی شیر سویای عسلی با آرد و انبه

مواد مورد نیاز:

  1. 500 میلی لیتر شیر سویا
  2. 2-    250 گرم انبه رسیده و تازه
  3. 3-    100 گرم آرد جو دو سر (کمی تفت داده شده و له شده)
  4. 4-    100 گرم توت فرنگی تازه
  5. 5-    50 میلی لیتر عسل رایحه
  6. 6-    10 مکعب کوچک یخ

طرز تهیه:

  1. انبه ها و توت فرنگی ها را به اندازه های کوچک خرد کنید.
  2. همه مواد را با هم به خوبی مخلوط کنید تا زمانی که مخلوطی به شکل اسموتی در بیاید.
  3. بلافاصله آن را سرو کرده و از مزه آن لذت ببرید.

نوش جان…

همین امروز قدمی به سوی زندگی سالمتر بردارید. با ما یاد بگیری که چگونه می توانید خوراکیهای ساده را به میان وعده هایی مغذی تبدیل کنید. همچنین می توانید بیاموزید که چگونه از فواید عسل با افزودن آن به خوراکیهای متنوع در رژیم غذایی خود، بهره ببرید.

منبع: dabur

زنبورها در زمستان چه می کنند؟

معمولا از زنبورداران این سوال پرسیده می شود که زنبورهای عسل در زمستان چه می کنند؟

چرا که برخی از مناطق مانند میشیگان غربی، زمستان های بسیار سردی را تجربه می کنند که ممکن است برای زنبورها خطر آفرین باشد. پاسخ کوتاه به این سوال این است که زنبورهای عسل در زمستان به مقدار زیادی عسل می خورند و از این راه برای گرم نگه داشتن خود استفاده می کنند. ولی این تنها کاری نیست که زنبورهای عسل برای گرم نگه داشتن خود در زمستان انجام می دهند؛ بلکه اعمال بسیار پیچیده ای در کلونی آنها رخ می دهد که در ادامه به این اعمال می پردازیم. در این مقاله سعی می کنیم تا شما را به درکی درست و اساسی در مورد آنچه در کندوی عسل در زمستان اتفاق می افتد، برسانیم.

پس از این که اولین یخبندان، علوفه زنبورهای عسل را در فصل سرد از بین برد، زنبور عسل ملکه در هر روز تعداد تخم های خود را کاهش می دهد. هنگامی که دمای هوا نسبتا پایدارتر و ثابت تر شد، زنبورها به صورت یک خوشه روی شانه ها تجمع پیدا می کنند و در این حین، زنبور ملکه تخم گذاری را متوقف می کند. اگر آن دسته از زنبورهای عسل سالم باشند، یعنی جمعیت کافی و یک منبع آماده داشته باشند، دمای داخلی کندو در محدوده پنجاه و چهار تا نود و چهار درجه فارنهایت حفظ خواهد شد. این دسته دارای ساختار مشخصی است و مرکز خوشه، گرمترین قسمت دسته است؛ یعنی همان جایی که ملکه در آن قرار دارد. بخشی از دسته زنبورهای عسل، باید در طول زمستان با عسل در تماس باشد. از آنجایی که زنبورهای عسل از عسل تغذیه می کنند، بدن آنها حرارت ایجاد می کند که منجر به تولید گرما می شود. بخاطر دسترسی زنبورها به عسل، جمعیت زنبورهای عسل به تدریج در شانه ها به سمت بالا و پایین حرکت می کند. اگر منبع عسل در مکان درستی قرار نگیرد، به عنوان مثال در بالای دسته زنبورها قرار بگیرد، آن دسته ارتباط خود را با ذخایر عسل قطع کرده و در نهایت از بین می رود. حتی اگر 10 پوند عسل را هم در یک اینچی زنبوران عسل به صورت افقی در سمت چپ یا راست قرار بگیرد باز هم ممکن است این اتفاق بیفتد.

در بسیاری از مناطق، در ماه ژانویه، اوایل فوریه ملکه تخم گذاری را به روشی کاملا محدود در مرکز دسته از سر می گیرد. هنگامی که زنبورها سر از تخم در می آورند، زنبورهای عسل کارگر دمای 94 درجه را در مرکز خوشه حفظ می کنند، حتی اگر در خارج دما 5 درجه باشد! این زنبورهای جدید در نهایت با فرا رسیدن تاریخی مشخص، جایگزین زنبورهای پاییزی می شوند.

گاهی اوقات، در یک روز گرم زمستانی که آفتاب به اندازه کافی باشد و یک باد ملایم هم شروع به وزش کند، ممکن است کلونی بتواند پرواز پاک کننده را انجام دهد. این پرواز به این منظور انجام می شود که زنبورها بتوانند برای مدتی کوتاه خارج شوند تا پرواز و مدفوع کنند. پس از هفته ها و حتی گاهی ماه ها همکاری، پرواز پاک سازی یک رویداد مهمی است که توانایی کلونی را برای زنده ماندن در زمستان افزایش می دهد.

در روزهای ابتدایی بهار، زنبورهای کارگر شروع به جست و جو برای یافتن منابع تغذیه می کنند. این روزها معمولا در اواخر ماه مارس تا اوایل آوریل اتفاق می افتند. جمع آوری گرده از اهمیت ویژه ای بر خوردار است؛ چرا که زنبورهای عسل از این گرده ها برای تغذیه جنین های در حال رشد خود استفاده می کنند. از همین رو، برخی از زنبورداران در اوایل فصل بهار یک مکمل گرده در اختیار زنبورهای خود قرار می دهند تا در ماه آوریل یا می، جمعیت بزرگتری از زنبورها داشته باشند.

این یک مرور کوتاه از چگونگی مدیریت زنبورهای عسل در زماستان های سرد در اغلب مناطق است. از این رو برای زنبورداران بسیار ضروری است تا نکاتی را در زمستان رعایت کنند. به طور مثال باید مقدار کافی از عسل را در مکانی مناسب قرار دهند. همچنین، باید کندو را در جهتی قرار دهند که بادگیری خوبی دارد؛ این عمل به پاکسازی کندو کمک می کند. در نهایت، به زنبورداران توصیه می شود که قسمتهای بالایی کلونی را عایق بندی کنند تا نتیجه بهتری ببینند.


منبع: hudsonvillehoney