اسموتی موز و عسل

این اسموتی شیرین، خامه‌ای و مملو از پروتئین و یک نوشیدنی عالی برای صبحانه است. برای تهیه آن می‌توانید از شیر معمولی، شیر سویا و یا حتی شیر بادام نیز استفاده کنید.

مواد لازم

موز: ۲ عدد

شیر: ۱ پیمانه یا ۵۵۰ میلی لیتر

عسل طبیعی: ۲ قاشق غذاخوری

یخ: ۶ تکه

طرز تهیه اسموتی موز و عسل

۱. یخ و موز را با ۱ قاشق غذاخوری عسل و نیمی از شیر در مخلوط کن بریزید. با تنظیم درجه، آن را به خوبی مخلوط کنید تا یکدست شود.

۲. اسموتی را بچشید و اگر می‌خواهید طعم شیرین‌تری داشته باشد، ۱ قاشق دیگر عسل و باقی مانده شیر را به آن اضافه کنید. دوباره آن را مخلوط کنید تا بخوبی یکدست شود.

۳. اسموتی آماده شده را درون لیوان بریزید و از خوردن آن بخصوص در فصل گرما لذت ببرید.

نکات تهیه اسموتی:

اگر می‌خواهید این اسموتی طعم لذت بخش‌تری داشته باشد می‌توانید به علاوه عسل، از چند تکه شکلات یا چند قاشق سس کارامل استفاده کنید.

جوز هندی نیز طعم خوبی به اسموتی موز و عسل می‌دهد.

اگر اضافه شدن میزان کالری برای شما اهمیت ندارد، شکلات سفید نیز یک گزینه عالی برای اضافه کردن طعم آن است.

اسموتی‌ها یک راه عالی برای مصرف روزانه میوه هستند و در صورت تمایل می‌توانید از میوه‌هایی مانند توت فرنگی و دانه‌های مختلفی مانند دانه چای یا موارد مشابه استفاده کنید.

این نوشیدنی را می‌توان برای یک یا دو روز در یخچال نگهداری کرد و بهتر است قبل از مصرف آن را به خوبی تکان دهید.

8 مزیت شگفت انگیز عسل برای کودکان

عسل یک ماده طبیعی خوشمزه و سالم است که همه شما درباره آن می‌دانید. این ماده یکی از شگفت انگیزترین هدایای طبیعت است و از طرق مختلف می‌تواند برای سلامتی کودک شما مفید باشد. این شیرین‌کننده طبیعی به شکر تصفیه شده ارجحیت دارد و بسیاری از والدین از عسل به جای شکر در دم نوش‌ها روی آورده‌اند. این ماده ارزش غذایی خوبی دارد و همچنین مقدار زیادی فیتوکمیکال و فلاونوئید دارد. و مدت طولانی است که در طب سنتی برای اهداف مختلف استفاده می‌شود.

فواید عسل طبیعی برای کودکان

همانطور که در بالا اشاره شد عسل فواید زیادی برای همه افراد دارد و کودکان نیز از این قضیه مستثنی نیستند. در ادامه با فواید عسل برای کودکان آشنا شوید.

۱. منبع بزرگ انرژی است.

عسل منبع عالی انرژی است. از گلوکز، ساکارز و فروکتوز تشکیل شده است. در حالی که ساکارز و گلوکز به سرعت مصرف می‌شوند، فروکتوز باقی می‌ماند و انرژی ثابت و زیادی به کودک شما می‌دهد.

۲. سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

عسل سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است که کودکان در حال رشد به آن‌ها نیاز دارند. همچنین دارای اسید‌های آمینه است که پروتئین‌هایی را می‌سازد و به رشد و نمو کودک شما کمک می‌کند.

۳. از کبد آن‌ها محافظت می‌کند.

عسل با بیماری‌ها مبارزه می‌کند و از کبد محافظت می‌کند. همچنین عوارض جانبی پاراستامول (که در مسکن‌هایی مانند پانادول موجود است) را کاهش می‌دهد که می‌تواند باعث آسیب کبدی شود. بنابراین، زمانی که باید به کودک خود پاراستامول بدهید، می‌توانید یک قاشق عسل نیز به او بدهید.

۴. زخم‌ها را سریع‌تر بهبود می‌بخشد.

عسل همچنین دارای خواص ضد عفونی‌کننده و ضد باکتریایی است که به ترمیم زخم کمک می‌کند و در عین حال از عفونت جلوگیری می‌کند. بنابراین، هر زمان که کودک شما دچار خراش یا بریدگی شد، آن ناحیه را تمیز کنید و سپس روی آن عسل بمالید تا به بهبودی و تسکین پوست کمک کند.

۵. برای گلودرد و سرفه عالی است.

عسل برای گلودرد و سرفه عالی است. یک قاشق چای خوری عسل و لیمو را به چای اضافه کنید و به کودک خود بدهید. بلافاصله گلوی تحریک شده آن‌ها را تسکین می‌دهد و به سرفه کمک می‌کند.

۶. زخم‌های دهان را درمان می‌کند.

زخم‌های دهان می‌تواند به خصوص برای کودکان دردناک باشد. کمی عسل با زردچوبه روی زخم دهان بمالید، زیرا به بهبود سریعتر زخم کمک می‌کند.

۷. به درمان آسم کمک می‌کند.

عسل زمانی که کودکان از آسم رنج می‌برند، کمک بزرگی است، به خصوص زمانی که در طول شب دچار حمله آسم می‌شوند. عسل این خاصیت را دارد که باعث سرکوب احتقان می شود و تنفس را راحت تر می کند.

۸. به هضم غذا کمک می‌کند.

عسل یک غذای عالی برای تقویت هضم در کودکان و درمان مشکلات گوارشی است. این یک پری بیوتیک خوب است که به حفظ فلور سالم روده کمک می‌کند. همچنین به درمان یبوست کمک می‌کند و روند هضم را تسریع می‌کند. عسل علاوه بر پیشگیری از زخم معده می‌تواند به سوء هاضمه، نفخ و نفخ شکم نیز کمک کند.

نکاتی در مورد عسل برای کودکان

عسل طبیعی باید کم کم وارد رژیم غذایی کودک شود. زیرا این به شما امکان می‌دهد تا اگر کودک به این ماده آلرژی دارد، احتمال هرگونه واکنش آلرژیک را بررسی کنید. با این حال، می‌توانید عسل را به شیر اضافه کنید، آن را روی نان بمالید، روی پنکیک بریزید و می‌توانید از آن به عنوان جایگزین شکر تصفیه شده در محصولات پخته شده استفاده کنید.

سالاد مرغ خردل عسلی با آووکادو

سالاد مرغ با سس خردل عسلی یک گزینه خوشمزه و سالم برای ناهار یا شام است. برای کامل کردن این سالاد به عنوان یک وعده غذایی می توانید در کنار آن از تخم مرغ آب پز استفاده کنید.

مواد لازم:

ران مرغ یا سینه مرغ بدون پوست و استخوان: 4 عدد

بیکن مکعبی خرد شده: 4/1 فنجان

کاهو: 100 گرم

گوجه گیلاسی خلال شده: 1 فنجان

آووکادو بزرگ، خرد شده: 1 عدد

ذرت: 4/1 فنجان

پیاز قرمز خرد شده: 4/1 فنجان

روغن: 3 قاشق غذاخوری

مواد لازم برای ماریناد (طعم دار کردن مرغ)

عسل طبیعی: 3/1 فنجان

خردل: 3 قاشق غذاخوری

روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری

سرکه سیب یا سرکه سفید: 1 قاشق غذاخوری

سیر خرد شده: 1 قاشق چایخوری

نمک: به مقدار کم

پودر فلفل: 2/1 قاشق چایخوری

طرز تهیه سالاد مرغ خردل عسلی با آووکادو

مرحله 1

در مرحله اول، مواد ماریناد را اماده کنید. برای اینکار، عسل طبیعی، خردل، سیر، روغن زیتون، سرکه و نمک را با هم مخلوط کنید. نصف ماریناد را در یک کاسه بریزید، فیله های مرغ را به مدت دو ساعت در این مواد ماریناد کنید. باقیمانده ماریناد را در یخچال بگذارید تا به عنوان سس استفاده کنید.

مرحله 2

یک ماهیتابه نچسب (یا تابه یا ماهیتابه گریل) را روی حرارت متوسط ​​با حدود دو قاشق روغن گرم کنید و فیله های مرغ را از هر طرف کبابی کنید تا طلایی، ترد و پخته شوند. پس از کبابی کردن مرغ، آن را کنار بگذارید.

مرحله 3

تابه را با حوله کاغذی پاک کنید؛ در آن یک قاشق چای خوری دیگر روغن بریزید و بیکن را تفت دهید تا ترد شود.

مرحله 4

مرغ را به صورت نواری برش دهید و سالاد را با برگ های کاهو، گوجه فرنگی، برش های آووکادو، ذرت، نوارهای پیاز و مرغ آماده کنید.

مرحله 5

 2 قاشق غذاخوری آب را در ماریناد / سس باقی مانده بریزید و روی سالاد بریزید. بیکن را روی آن قرار دهید و با کمی نمک اضافی و فلفل خرد شده (اختیاری) مزه دار کنید.

منبع: thefeedfeed.com

عسل تغذیه ای چیست؟

عسل یک ماده شیرین و شربتی است که توسط زنبورهای عسل از شهد گیاهان، از ترشحات قسمت های زنده گیاهان یا ترشحات حشرات مکنده روی قسمت زنده گیاهان تولید می شود و زنبورها آن را جمع آوری می کنند. این ماده اساساً از قندهای مختلف عمدتاً گلوکز و فروکتوز و همچنین مواد دیگری که از جمع آوری شهد توسط زنبورهای عسل برای تبدیل به عسل به دست می آید، تشکیل شده است. رنگ عسل تقریباً بی رنگ تا قهوه ای تیره متغیر است. اما نوع دیگری از عسل وجود دارد که به آن عسل تغذیه ای می گویند.

این عسل مشتق شده از شربت شکر است و از تغذیه بیش از حد شربت قند توسط زنبور عسل بدست می آید. از نظر طعم کاملا مشابه عسل طبیعی است، اما به آن عسل تغذیه ای یا تقلب غیر مستقیم می گویند. مشکل اصلی این است که این ماده عسل نیست و فواید سلامتی مشابه عسل را ندارد. برخی از زنبورداران بخصوص زنبورداران کوچک نا آگاهانه عسل تغذیه ای را به جای عسل واقعی با تغذیه بیش از حد شربت قند به زنبورها، به فروش می رسانند. در زنبورداری مسئولانه باید از شربت قند به مقدار کم و فقط در مواقع نیاز استفاده کرد. از دیدگاه سلامتی، این عسل هم برای زنبور و هم برای انسان مضر است.

مضرات عسل تغذیه ای

عسل تغذیه ای، قندخون را افزایش می‌دهد که می‌تواند باعث دیابت، افزایش وزن شکمی و چاقی شود.

همچنین می تواند باعث آسیب شدید به کبد، کلیه، قلب و مغز شود.

پس با برداشت از مطالب بالا می توان به این نکته رسید که زنبورهای عسل نمی توانند شربت شکر را به عسل خالص تبدیل کنند و ماده ای که تولید می کنند در طعم و ظاهر مانند عسل است اما از همه جهات، یک ماده مضر و ناسالم برای انسان است و ممکن است اثرات نامطلوبی بر سلامت زنبورهای عسل داشته باشد.

منبع: emmettroyalhoney.com

چرا زنبورها برای تولید غذا مهم هستند؟

از نظر بسیاری از افراد، زنبور‌ها در بهترین حالت به عنوان آفات در فضای باز و در بدترین حالت، حشرات خطرناک با نیش‌هایی که مضر و تهدید‌کننده زندگی هستند، در نظر گرفته می‌شوند. اما آیا میدانستید که زنبور‌ها جزء حیاتی تولید غذا هستند؟ در واقع زنبور‌ها مسئول یک سوم غذایی که ما می‌خوریم هستند.

حیواناتی از جمله پرندگان، خفاش‌ها، سوسک‌ها و پروانه‌ها همگی گرده افشانی می‌کنند و گرده‌ها را بین گل‌ها و گیاهان انتقال می‌دهند، اما زنبور عسل مهم‌ترین گرده افشان است. زنبور‌ها تقریباً ۸۰ درصد گل‌ها را گرده افشانی می‌کنند. یک زنبور عسل می‌تواند بین ۵۰ تا ۱۰۰۰ گل را در یک سفر ببیند که بین ۳۰ دقیقه تا چهار ساعت طول می‌کشد. نمونه‌هایی از محصولات گرده افشانی زنبور عسل شامل هندوانه، طالبی، مرکبات، سیب، خیار، کدو، بیشتر انواع توت، کلم بروکلی، آجیل، مارچوبه و غیره است.

این حشرات فقط برای کشاورزان مهم نیستند، بلکه برای باغبانی و تولید غذا برای حیات وحش ضروری هستند. علاوه بر این، زنبور‌ها به تولید یونجه کمک می‌کنند که برای خوراک در صنایع گوشت گاو و لبنیات استفاده می‌شود. زهر زنبور عسل دارای خواص دارویی است و برای درمان آرتریت، مولتیپل اسکلروزیس، فیبرومیالژیا، سرطان، صرع، افسردگی و غیره استفاده می‌شود.

پس با این حساب زنبور‌های عسل از مهمترین حشرات برای زندگی انسان‌ها هستند و باید قدر آن‌ها را بدانیم.

منبع: parleefarms.com

فواید عسل برای سلامت زنان

وقتی صحبت از فواید سلامتی می‌شود، عسل یک نیروگاه است. این ماده سرشار از مواد مغذی است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش کلسترول، تسکین گلودرد و بهبود هضم کمک کند. علاوه بر این‌ها، این ماده فواید زیادی برای خانم‌ها دارد. اگر به دنبال راهی طبیعی برای بهبود سلامتی خود هستید، عسل یک ماده عالی برای شروع است.

فواید عسل برای زنان

۱. عسل PMS را در زنان کاهش می‌دهد.

سندرم پیش از قاعدگی یک بیماری شایع است که علائم مختلفی از جمله نوسانات خلقی، خستگی، نفخ و تحریک‌پذیری را در زنان ایجاد می‌کند. یک مطالعه جدید نشان داده است که ژل رویال (عسلی که برای تغذیه ملکه زنبور عسل استفاده می‌شود. ) به کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) در زنان کمک می‌کند. همچنین این ماده می‌تواند در کاهش شدت علائم PMS مؤثر باشد.

۲. تنظیم چرخه قاعدگی با عسل

مطالعات اخیر نشان داده است که عسل می‌تواند به طور مؤثر چرخه قاعدگی را تنظیم کند. زنانی که به مدت دو هفته روزانه عسل طبیعی مصرف می‌کنند علائم PMS کمتر و درد کمتری در طول قاعدگی دارند.

۳. به عنوان یک کمک طبیعی برای خواب بهتر و طولانی‌تر عمل می‌کند.

عسل از دیرباز به دلیل خواص تسکین دهنده و توانایی آرام بخشی ذهن و بدن شناخته شده است. این ماده منبع طبیعی ملاتونین است، هورمونی که به تنظیم خواب کمک می‌کند. همچنین می‌تواند کیفیت خواب را در زنان با کمک به سریع‌تر به خواب رفتن و تجربه خواب طولانی‌تر را بهبود بخشد. از آنجایی که عسل یک محصول طبیعی است، مصرف آن در مقادیر زیاد بی‌خطر است و در صورت نیاز می‌توان آن را هر شب مصرف کرد. اگر مشکل خواب دارید، قبل از خواب یک قاشق عسل بخورید و از عملکرد خوب آن تعجب کنید.

۴. تسکین گلودرد

درمان‌های خانگی زیادی برای گلودرد وجود دارد، اما عسل یکی از مؤثرترین آنهاست. یک آنتی باکتریال طبیعی است که می‌تواند به از بین بردن باکتری‌های ایجاد‌کننده گلودرد در زنان کمک کند. همچنین یک ضد التهاب طبیعی است که می‌تواند به کاهش تورم و درد در گلو کمک کند. برای درمان گلودرد، یک قاشق غذاخوری عسل را با یک فنجان آب گرم مخلوط کرده و به آرامی بنوشید. همچنین می‌توانید یک قاشق غذاخوری عسل را به یک فنجان چای گیاهی اضافه کنید تا گلویتان آرام شود.

۵. درمان خانگی برای سرفه

عسل همچنین یک سرکوب‌کننده طبیعی سرفه است، بنابراین می‌تواند به آرام کردن سرفه و بهبود گلودرد زنان کمک کند.

۶. تقویت سیستم ایمنی بدن

این ماده یک آنتی باکتریال طبیعی است و می‌تواند به مبارزه با عفونت به خصوص عفونت‌های زنانه کمک کند. همچنین یک ضد التهاب طبیعی است و می‌تواند به کاهش تورم کمک کند.

راه‌های زیادی برای گنجاندن عسل در رژیم غذایی زنان وجود دارد.

می‌توانید آن را به فنجان چای صبحگاهی خود اضافه کنید، آن را روی نان تست بمالید، یا از آن به عنوان یک شیرین‌کننده طبیعی در محصولات پخته شده استفاده کنید.

۷. عسل برای گوارش زنان مفید است.

یک ماده کمک‌کننده مؤثر به گوارش است. می‌تواند به تسکین علائم سوء هاضمه مانند نفخ، گاز و حتی حالت تهوع کمک کند. همچنین می‌تواند به تجزیه مؤثرتر غذا کمک و جذب مواد مغذی مورد نیاز بدن را آسان‌تر کند.

۸. کلسترول را کاهش می‌دهد.

اگر به دنبال راهی طبیعی برای کاهش کلسترول خود هستید، عسل گزینه خوبی است. این ماده می‌تواند به کاهش سطح کلسترول بد و بهبود سلامت قلب در زنان کمک کند.

پس:

عسل ماده‌ای سالم و خوشمزه برای شیرین کردن فنجان چای صبحگاهی یا تکه نان تست بعدازظهرتان است.

عسلک چیست؟

اگرچه ما زنبور‌ها را به عنوان حشرات اجتماعی در نظر می‌گیریم، بیشتر گونه‌های زنبور عسل منفرد هستند و هر ماده برای محافظت از فرزندان در حال رشد خود لانه‌ای می‌سازد. نوزدان در فصل بهار بالغ می‌شوند و گرده و شهد گیاهان را جمع‌آوری می‌کنند. گل‌های خوشبو و رنگارنگ در این فصل زنبور‌ها را به سمت خود می‌کشانند. زنبور‌هایی که توسط انسان‌ها در کندو نگهداری می‌شوند در فصل زمستان نگرانی بابت تأمین شهد و غذا ندارند. اما اینکه زنبور‌های وحشی در فصول سرد چگونه زنده می‌مانند تا چند دهه قبل یکی از اسرار طبیعت بود.

تا اینکه به جواب این سؤال رسیده شد.

وقتی شهد برای زنبور‌ها کمیاب می‌شود، آن‌ها می‌توانند از منبع دیگری از مواد شیرین استفاده کنند، این منبع از فضولات باقی مانده از حشرات دیگر است. این ماده، ماده غنی از قند است و توسط حشرات فلس دار ترشح می‌شود. تا زمانیکه فصل بهار برسد زنبور‌ها از این مایع با نام عسلک به جای شهد استفاده می‌کنند تا زنده بمانند.

عسلک نسبت به عسل رنگ تیره‌تری و طعم تندتر و شیرین‌تری دارد و از لحاظ ترکیب با عسل متفاوت است. این نوع از عسل به دلیل وجود زنبور‌های وحشی و تولید آن در جنگل به عسل جنگلی نیز شناخته می‌شود که از نظر ارزش دارویی و کیفیت نسبت به عسل شکوفه با ارزش‌تر است. عسلک برای سیستم گوارش انسان یک ماده ارزشمند است و در کشور‌های اروپایی طرفداران زیادی دارد که در این بین در کشور‌هایی مانند ترکیه و یونان به وفور پیدا می‌شود.

چگونه عسل رنگ می‌گیرد؟

عسل رنگ خود را از گرده گل‌هایی می‌گیرد که زنبور‌ها برای تولید آن را جمع می‌کنند. از آنجایی که گیاهان در زمان‌های مختلف سال شکفه می‌دهند و زنبور‌ها تقریباً در تمام طول سال شهد آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، کندو می‌تواند رنگ‌های کاملاً متفاوتی از عسل را از فصلی به فصل دیگر تولید کند.

شاید متوجه شده باشید که رنگ سبد گرده متفاوت است، بسته به گونه گیاهی که زنبور‌ها گرده را از آن جمع می‌کنند، سبد گرده می‌تواند سفید یا حتی آبی تیره به نظر برسد. اگر دوست دارید در مورد گونه‌های گیاهی که زنبور‌ها شهد را از آن می‌گیرند اطلاعاتی بدانید می‌توانید با بررسی رنگ سبد گرده و تحقیق در مورد گل‌هایی که در آن فصل شکوفه می‌دهند، آن‌ها را شناسایی کنید. یکی دیگر از عوامل مؤثر در رنگ عسل، وجود مواد معدنی مانند گوگرد، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، سدیم، مس، آهن و منگنز در منبع گل است.

رنگ‌های عسل طبق سیستم وزارت کشاورزی آمریکا

شفاف

سفید پر رنگ

سفید

سفید کهربایی خیلی کم رنگ

کهربایی کم رنگ

کهربایی

کهربایی تیره

چگونه رنگ عسل اندازه‌گیری می‌شود؟

رنگ عسل طبیعی معمولاً با مقیاسی به نام مقیاس Pfund اندازه‌گیری می‌شود که از یک گوه شیشه‌ای تشکیل شده و رنگ آن از روشن‌ترین تا تیره‌ترین کهربایی متفاوت است. عسل مورد ارزیابی در ظرف گوه‌ای شکل دیگری ریخته می‌شود و سپس رنگ آن با مقیاس کهربایی مقایسه می‌شود. سپس محلی که رنگ عسل با ترازو مطابقت دارد به عنوان نتیجه مشخص می‌شود. بنابراین اندازه‌گیری نهایی در عددی از ۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر داده می‌شود. انجمن شیمیدانان تحلیلی روش دیگری را که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد به نام the اجرا می‌کنند. در این فرآیند، یک پرتو نور به عسل تابیده می‌شود و رنگ برای نتیجه نهایی با مقیاس مقایسه می‌شود.

آیا رنگ عسل بر کیفیت آن تأثیر می‌گذارد؟

رنگ عسل به طور قطع در کیفیت به خصوص از نظر طعم و مزه تأثیرگذار است. عسل‌هایی با رنگ روشن‌تر معمولاً طعم ملایم‌تر و عسل‌هایی با رنگ تیره طعمی قوی‌تر و غنی‌تر دارند. اما استثنا‌هایی نیز برای این قاعده وجود دارد، مانند عسل‌های رنگ روشن از چوب باس که طعمی قوی دارد و عسل لاله با رنگ تیره که دارای طعم ملایمی است.

رنگ عسل می‌تواند نشان دهنده محتوای آنتی اکسیدانی آن نیز باشد. معمولاً هر چه رنگ تیره‌تر باشد، محتوای آنتی اکسیدانی عسل بیشتر می‌شود. عسل گندم سیاه تیره تقریباً ۲۰ برابر بیشتر از عسل مریم گلی دارای آنتی اکسیدان مفید است. بنابراین اگر به دلایل سلامتی به دنبال مصرف عسل هستید، این نکته مهمی است که باید در انتخاب محصول مورد نظر در نظر بگیرید.

آیا زنبور‌های عسل در خطر انقراض قرار دارند؟

آسمان آبی و گل‌های بهار وزوز زنبور‌هایی را با خود می‌آورد که در جستجوی گرده از کندو‌های خود بیرون می‌آیند. اگرچه اندازه آن‌ها کوچک است، اما سهم آن‌ها در اکوسیستم ما بسیار مهم است. به زبان ساده، زندگی روی زمین به شکل امروزی بدون زنبور‌ها وجود نخواهد داشت. طی میلیون‌ها سال، زنبور‌ها برای کمک به گرده افشانی گل‌ها تکامل یافته‌اند، حتی کیسه‌های گرده کوچکی برای حمل بار‌های بزرگ‌تر به دست آورده‌اند.

گل‌ها همچنین برای جذب زنبور‌ها و سایر گرده افشان‌ها تکامل یافته‌اند و تا حد زیادی برای تولید مثل به آن‌ها وابسته هستند. به همین دلیل است که ناپدید شدن آن‌ها نگران‌کننده است: در طول قرن گذشته، جمعیت زنبور عسل به شدت کاهش یافته است و حتی برخی از آن‌ها به عنوان در خطر انقراض برچسب خورده‌اند و اکوسیستم آن‌ها و زنجیره‌های غذایی ما را در معرض خطر فروپاشی قرار داده‌اند.

چرا زنبور‌ها در خطر انقراض هستند؟

زنبور‌ها عمدتاً به دلیل فعالیت‌های انسانی در معرض خطر انقراض قرار دارند: تغییرات گسترده در کاربری زمین، شیوه‌های کشاورزی صنعتی و استفاده مضر از آفت‌کش‌ها، همگی به تخریب زیستگاه‌های آن‌ها و کاهش منابع غذایی در دسترس آن‌ها کمک کرده‌اند.

همچنین انتقال انگل‌ها و سایر گونه‌های مهاجمی را که زنبور‌ها را شکار می‌کنند، مانند هورنت آسیایی که می‌تواند کل کندو‌ها را در چند ساعت از بین ببرد، تسهیل شده است. گرم شدن کره زمین نیز نقش زیادی در به خطر افتادن جمعیت زنبور عسل دارد. افزایش دما، افزایش سیل، خشکسالی و تغییر در فصول شکوفایی گیاهان گلدار، همگی اکوسیستم زنبور‌ها را تحت تأثیر قرار داده و تناسب آن‌ها را با محیط زیست کاهش داده و بقای آن‌ها را به خطر میاندازد.

اگر زنبور‌ها منقرض شوند چه اتفاقی می‌افتد؟

موضوع اکولوژیک انقراض احتمالی زنبور‌ها نیز یک موضوع بشردوستانه است، زیرا پایداری جمعیت‌های انسانی تا حد زیادی به پایداری جمعیت زنبور‌ها بستگی دارد. با توجه به نقش حیاتی فعالیت‌های گرده افشانی زنبور‌ها در حمایت از سیستم‌های کشاورزی ما، ناپدید شدن آن‌ها احتمالاً منجر به یک بحران غذایی برای بشریت خواهد شد. منابع غذایی مانند سیب، انواع توت‌ها، آووکادو، قهوه و پیاز به شدت کاهش می‌یابد زیرا آن‌ها برای تولید مثل به کمک گرده افشان‌ها نیاز دارند.

با کاهش شدید عرضه، قیمت این غذا‌ها سر به فلک می‌کشد و برای اکثر مردم نادر و غیرقابل دسترس می‌شود. از بین بردن این گیاهان اثرات ثانویه‌ای بر حیواناتی غیر از انسان دارد که برای منابع غذایی نیز به آن‌ها متکی هستند و در نتیجه تنوع زیستی بیشتری را از دست می‌دهند. به منظور کمک باید به طور فعال از جمعیت زنبور‌ها و سایر گرده افشان‌ها محافظت کنیم.

چگونه می‌توانیم به زنبور‌ها کمک کنیم؟

همانطور که گل‌ها و زنبور‌ها تبادلات سودمند متقابلی را ارائه می‌دهند، انسان‌ها که همگی از فعالیت‌های گرده افشانی زنبور‌ها سود می‌برند باید به تقویت سلامت زنبور‌ها کمک کنند.

ممنوعیت آفت کش‌های خطرناک: برخی از آفت کش ها خطر زیادی برای گونه‌های زنبور عسل دارند که باید استفاده از آنها ممنوع شود. همچنین باید از آفت کش‌هایی استفاده شود که برای زنبورها مضر نیستند و در بلندمدت به افزایش عملکرد محصول و ترویج کشاورزی پایدار کمک می‌کنند.

جلوگیری و معکوس کردن از دست دادن زیستگاه: بدون محیط‌های مناسب برای زنبور‌ها برای ساختن خانه و داشتن منابع غذایی فراوان، جمعیت آن‌ها همچنان رو به کاهش خواهد بود. بنابراین یکی از راه هایی که می تواند به جلوگیری از انقراض کمک کند، جلوگیری از جنگل زدایی است.

محصولات ارگانیک بخرید: محصولات ارگانیک بدون استفاده از آفت کش‌ها رشد می‌کنند و بنابراین دارای مواد شیمیایی نیستند که بتوانند زنبور‌ها را بکشند.

گل و گیاهانی که باعث گرده افشایی بیشتر زنبورها می شوند را بکارید: اگر باغ دارید، می‌توانید گیاهانی را بکارید که زنبور‌ها جذب آنها می شوند. حتماً بذر‌های ارگانیک بکارید و از قارچ کش‌ها یا آفت کش‌ها خودداری کنید.

کندو‌های زنبور‌ها را از بین نبرید: بسیاری از مردم از زنبور‌ها می‌ترسند، در صورتی که آن‌ها عمدتاً بی‌ضرر هستند مگر اینکه تحریک شوند. اگر کندویی نزدیک خانه خود دارید، می‌توانید از یک زنبوردار بخواهید کندو را به جای دیگر منتقل کند.

پس:

ما اهمیت این موجودات زیبا و کوچک را که فعالیت‌های آن‌ها به حفظ و تداوم حیات بر روی زمین کمک می‌کند، درک می‌کنیم و به آن‌ها آسیبی نمی‌رسانیم.