3 تفاوت اصلی عسل و شکر - عسل رایحه خوانسار
عسل، یک مکمل بدنسازی طبیعی
عسل، یک مکمل بدنسازی طبیعی
۱۱ بهمن ۱۳۹۸
روش تشخیص عسل خالص از ناخالص
روش تشخیص عسل خالص از ناخالص
۱۷ بهمن ۱۳۹۸
3 تفاوت اصلی عسل و شکر

3 تفاوت اصلی عسل و شکر

عسل در مقابل شکر…

 تفاوت آنها چیست؟

آیا عسل بهتر از شکر است؟

عسل و شکر هر دو شیرین کننده حاوی گلوکز و فروکتوز هستند. با این حال، در فرآیند تولید شکر، اسیدهای آلی، پروتئین، عناصر نیتروژن، آنزیم ها و ویتامین های موجود در نیشکر از بین می روند، در حالی که عسل، یک شیرین کننده طبیعی است که فقط در معرض حرارت کم قرار گرفته است. همچنین، عسل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی مفیدی دارد که در شکر وجود ندارد.

در اینجا سه تفاوت اساسی عسل و شکر را ذکر می کنیم که باعث می شوند از مصرف عسل به جای شکر، احساس خوبی به دست آورید:


۱- مقدار کمتری از عسل لازم است

کدام کالری بیشتری دارد؟ عسل یا شکر؟

یک قاشق غذاخوری شکر یا ساکارز حاوی ۴۶ کالری است، در حالی که یک قاشق غذاخوری عسل که یک شیرین کننده طبیعی است، ۶۴ کالری دارد. با توجه به اینکه عسل کالری بیشتری دارد، ما باید نسبت به شکر از عسل کمتری استفاده کنیم زیرا شیرین تر از شکر است. در نتیجه در دراز مدت هم از نظر سلامتی هم از نظر اقتصادی، مصرف عسل به صرفه تر است حتی اگر عسل از شکر گرانتر نیز باشد.


۲- عسل به آرامی در جریان خون جذب می شود

 آیا عسل در تنظیم قند خون بهتر از شکر است؟

شکر، ساکارز است که از دو مولکول به هم پیوسته تشکیل شده است. وقتی شکر مصرف می کنیم، معده ما باید قبل از استفاده از انرژی شکر، از آنزیم های خاص خود برای جدا کردن مولکول های آن استفاده کند. اما عسل کاملاً متفاوت است. زنبورها یک آنزیم ویژه به شهد اضافه کرده اند که ساکارز را به گلوکز و فروکتوز تقسیم می کند. دو قند ساده برای بدن ما که می توانند به طور مستقیم جذب شوند. از این رو، عسل در مقابل شکر، دارای یک شاخص گلیسمی سالم تر (GI) می باشد، که تأثیر منفی یک ماده غذایی بر میزان قند خون را اندازه گیری می کند. هرچه درجه GI پایین تر باشد، جذب و تزریق قندها به جریان خون کندتر می شود و از این رو روند هضم تدریجی تر و سالم تری انجام می شود.

سرعتی که ساکارز شکر باعث افزایش سطح قند خون می شود، برای افرادی که از نقص متابولیسم گلوکز رنج می برند، مشکلاتی را ایجاد می کند. هنگامی که غذاهای حاوی درصد بالایی از ساکارز مصرف می شود، ممکن است بسیاری از مواد مغذی مفید و مورد نیاز بدن از رژیم غذایی حذف یا جابجا شوند، بنابراین به افزایش خطرات بیماری های مزمنی از جمله دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، برخی از انواع سرطان ها، پوکی استخوان و حتی بیماری های عصبی منجر می شود.


۳- عسل دارای مواد مغذی است

برخلاف عسل، شکر فاقد مواد معدنی و ویتامین ها است، از این رو اغلب به شکر کالری خالی گفته می شود. هنگامی که از این مواد مغذی استفاده می شود، متابولیسم کلسترول و اسید چرب نامطلوب ایجاد می شود و به دلیل افزایش اسیدهای چرب بیشتر در اندام ها و بافت ها، به کلسترول بالاتر و افزایش چاقی منجر می شود.

بنابراین پیام اصلی این است که، در مقایسه عسل با شکر، اگر به وزن خود دقت کنید، عسل یک انتخاب هوشمندانه تری نسبت به شکر خواهد بود.


منبع: benefits-of-honey